Tulevaisuuden robottiauto on ohjelmoitava päättämään, kuka kärsii kolarissa

Paljon teknisiä ja moraalisia kysymyksiä on vielä auki. Suomen tiestö ja vaihtelevat säät asettavat lisähaasteita robottiautoille.

liikenne
robottiauto ovet auki
Yle Uutisgrafiikka

Suomen teillä huristelee jo nykyisin autoja, joissa tietokoneet hoitavat osan kuljettajan tehtävistä. Moottoriteillä ajettaessa ei auton ohjauspyörästä tarvitse pitää koko ajan kiinni ja auto osaa korjata ajovirheitä, jotka voisivat johtaa tieltäsuistumiseen.

Vantaan viimekesäisillä asuntomessuilla testattiin kuskitonta bussia, joka pärjäsi hyvin.

Yhdysvalloissa Googlen ilman kuljettajaa toimivaa autoa on testattu jo vuosien ajan. Kesällä yhtiö kertoi, että Google-auto on ollut osallisena 14 onnettomuudessa, joista se ei ollut aiheuttanut ensimmäistäkään.

Japanissa taas aiotaan ensi vuonna ottaa käyttöön ensimmäinen kuskiton robottitaksi.

Ei autoja vaan liikkuvia tiloja

Tulevaisuus voi olla autoton, sanoo robotiikkayhdistys Airo Islandin toiminnanjohtaja Nicholas Andersson. Hän puhuu mieluummin "liikkuvista tiloista", jotka voivat toimia esimerkiksi toimistoina.

Tällainen "liikkuva tila" tai "autokuljetin" vie vanhemmat töihin ja lapset kouluun, käy välillä vaikkapa huollossa tai pesulla ja hakee taas perheenjäsenet kotiin.

Anderssonin mukaan tämä voi tarkoittaa muun muassa sitä, että liikenteessä on enemmän autoja kuin nykyisin, mutta pysäköityinä niitä ei juuri ole.

Yksi toiminto kerrallaan vai heti valmis robottiauto?

Googlen idea on tuoda markkinoille korkeamman tason robottiauton, joka selviää tietyissä olosuhteissa kaikista ajotoiminnoista. Ensin automatisoidaan kulhjettajan ajotoimintoja ja myöhemmin auto hoitaa ympäristön havainnoinnin.

kaaviokuva robottiautosta liikenteessä
Veho

Fortune (siirryt toiseen palveluun)-lehti arveli äskettäin, että Google saattaa tuoda kuskittoman autonsa myyntiin jo neljän vuoden kuluttua.

VTT:n liikennetiimin päällikkö Merja Penttinen kertoo, että autonvalmistajat automatisoivat nykyisin kuljettajan tukitoimintoja yksi kerrallaan.

Ympäristön havainnointi onkin yksi suurimmista ongelmista robottiautojen kehittämisessä. Penttisen mukaan auton pitäisi riittävän tarkasti havainnoida ympäristöään, mutta myös kyetä tekemään päätelmiä siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi.

– Harvoin hyvä kuljettajakaan reagoi tilanteeseen, jonka hän näkee. Hän arvioi, mitä tapahtuu seuraavaksi ja reagoi siihen. Se on myös haaste autoille, Penttinen sanoo.

Autonvalmistajat kehittelevät, läpimurtoa odotetaan

Autonvalmistajista esimerkiksi Volvo, Mercedes Benz, BMW ja Tesla kehittävät robottiautoja, jotka saavat koko ajan uusia ominaisuuksia.

Business Insider (siirryt toiseen palveluun) arvioi äskettäin, että ensi vuosikymmenellä robottiautoja on liikenteessä jo kymmenen miljoonaa.

Koko liikenteen robotisoituminen on kuitenkin kaukana – ja ongelmia on paljon. Ilman ohjaajaa kulkeva auto pysyy tiellä, jos se voi lukea kaistamerkintöjä. Mutta kuinka se pärjää esimerkiksi Suomen vaihtelevissa tie- ja sääolosuhteissa?

– Jos esimerkiksi reunaviivat eivät näy talvella, niin autot eivät ainakaan nykytietämyksen mukaan pysty pitämään itseään kaistalla, sanoo Penttinen.

Hänen mukaansa robottiautot saadaan ehkä helposti liikkumaan moottoriteillä, mutta esimerkiksi sorateillä ne eivät varmaankaan ihan heti aja.

Airo Islandin Andersson muistuttaa, että muutos voi tulla nopeastikin.

– Kehitys voi olla käyrä, joka on hitaasti noussut ylöspäin, mutta sitten tekee jyrkän mutka ylöspäin, Andersson pohtii. Ihminen voi olla nyt jyrkän nousun edessä, jolloin eläisimme jänniä aikoja, hän lisää.

Auto on ohjelmoitava päättämään, kuka kärsii onnettomuudessa

Sekin on vielä epäselvää on, kuka maksaa viulut, kun robottiauto joutuu onnettomuuteen. Esimerkiksi Volvo on ilmoittanut olevansa vastuussa, jos sen robottiauto aiheuttaa kolarin.

kaaviokuva robottiautosta liikenteessä
Veho

Oma lukunsa ovat onnettomuustilanteet, joissa tulevaisuuden kuskiton auto voi joutua valitsemaan, kuka saa vammoja tai kuolee kolarissa. Autonvalmistajan on ohjelmoitava etukäteen robottiauton käyttäytyminen tilanteessa, jossa se on esimerkiksi törmäämässä kadulle yllättäen juosseeseen lapseen.

Suojeleeko robottiauto lasta vai auton kyydissä olevia? Tällaisten vastuukysymysten pohtiminen on Penttisen mukaan vielä pahasti kesken.

– Kaikki autot tuskin robotisoituvat minun elinaikanani, sanoo Penttinen. Hän kysyy myös, olisimmeko edes valmiita luopumaan omista autoistamme ja siirtymään robottikuljettimiin?