Mediatutkija: Propaganda uppoaa helpommin keski-ikäiseen, vaikka aikuisen mielipidettä onkin hankalampi muuttaa

Aika tarjoaa propagandalle useita väyliä ja monia medioita. Se luikertelee vastaanottajan luokse niin, ettei tämä tajua, että kyse on mediapeli.

internet
Mies ja kannettava tietokone.
Milla Takala / Lehtikuva

Propagandassa tavoitteet ovat aina olleet samat. Mediatutkija Veijo Hietalan mielestä mediaympäristö on toki muuttunut melkoisesta esimerkiksi talvisodasta, jolloin propaganda oli paljon suorempaa.

– Luulenpa, että ihmiset eivät olleet siihen aikaan niin tottuneita propagandaan ja suorana se toimi.

– Nyt elämme huomattavan paljon monimutkaisemmassa maailmassa. Senkin vuoksi sen pitää olla toisen tyyppistä ja tekniikka on mahdollistanut sen, että propaganda on hienovaraisempaa. Sellaista, että ihminen ei välttämättä huomaa sen olevan propagandaa. Sehän on huomattavasti tehokkaampaa.

Hienovarainen propaganda luikertelee vastaanottajalle monen median kautta ja on useita eri väyliä, jota kautta sitä voidaan ujuttaa.

– Kun netissä voidaan naamioitua melkein minkälaiseksi tahansa, eli ollaan näennäisesti tavallisia keskustelijoita, jotka käyvät keskustelua erilaisilla sivustoilla. Mehän tiedämme, että suurvalloilla on ammattimaisia trollaajia, joiden tehtävänä on provosoida erilaisia keskusteluita. Yksi heittää argumentin, jota toinen vastustaa. Sitten joku heittää siihen jonkun linkin, joka todistaa väitteen mukamas oikeaksi.

– Tällä tavoin saadaan samennettua viestiä. Lukija ei tajua, että kyse on mediapelistä, jolla yritetään aivopestä vastaanottajaa, sanoo Hietala.

Varttuneempien piinttyneet käsitykset ja nuorten valveutuneisuus

Hietala puhuu mediakasvatuksen puolesta, joka pitäisi suunnata keski-ikäisille.

Nuoret ovat paljon kokeneempia ja voisin sanoa, että nyt suuremmassa vaarassa on tällainen varttuneempi väki.

Veijo Hietala

– Nuoret ovat paljon kokeneempia ja voisin sanoa, että nyt suuremmassa vaarassa on tällainen varttuneempi väki. He eivät välttämättä tunne näitä trollikäytänteitä. Nuoret ovat valveentuneempia.

– Toisaalta täytyy muistaa, että nuorten maailmankatselmus ei ole kovinkaan vakiintunut ja vanhemmalla väellä ideologia on vahva ja piintynyt. Vaikka joku löisi faktoja pöytään, niin aikuisten ihmisen mielipiteitä voi olla hankala muuttaa, sanoo mediatutkija Veijo Hietala.

Hietalan mukaan täytyy muistaa, että kaikenlainen viestintä on aina ideologisesti värittynyttä.

– Jos puhutaan propagandasta, niin ainahan kaikki mediat edustavat jotain ideologiaa, kun viestitään poliittisista asioista.