Koe uusi yle.fi

Lentoliikenne Lappeenrantaan kiinnostaa edelleen – tulossa uusia lentoyhtiöitä

Lappeenrannan lentoaseman yksityistäminen on herättänyt lentoyhtiöiden kiinnostuksen avata uusia reittejä Lappeenrantaan. Mikäli suunnitelmat toteutuvat, Lappeenrannasta lennetään kesällä 2016 ainakin Riikaan ja Turkuun.

Kotimaa
Lappeenrannan lentoasema
Yle

Talvikaudella Lappeenrannasta lennetään kaikki suunnitellut lomalennot, vaikka säännöllistä reittiliikennettä ei olekaan. Matkanjärjestäjä Lomamatkojen mukaan kentän siirtyminen Finavialta yksityiselle säätiölle saattaa jopa lisätä Lappeenrannasta lähtevien suorien lomalentojen määrää.

– Kauppa käy tällä hetkellä hieman verkkaisesti, kun ihmiset miettivät uskaltaako matkan varata. Yhtään lentoa ei ole peruutettu, sanoo Lomamatkojen toimitusjohtaja Minna Tuorila.

Talvikaudella Lappeenrannasta lennetään muun muassa Espanjaan, Portugaliin ja Turkkiin. Parhaillaan matkanjärjestäjä suunnittelee jo talvikauden 2016–2017 lentoja. Lappeenrannasta on tarkoitus lentää Espanjaan, Kroatiaan ja Italiaan.

– On mahdollista, että tarjontamme Lappeenrannasta jopa lisääntyy, jos pääsemme sopimukseen uuden lentokenttäyhtiön kanssa muun muassa lentokenttämaksuista, sanoo Tuorila.

Aiemmin Lappeenrannan lomalentojen asiakkaista osa oli venäläisiä, jotka ruplan kurssin heikkeneminen karkotti koneista. Kurssin vakiintumisen toivotaan tuovan heidät vähitellen takaisin.

Lappeenranta–Riika-lennot palaamassa

Latvialainen lentoyhtiö Air Baltic harkitsee suorien lentojen aloittamista uudelleen Lappeenrannan ja Riian välillä.

– Tilanne on muuttunut parin vuoden takaisesta, jolloin jouduimme lopettamaan lennot kannattamattomina, sanoo Air Balticin viestintäjohtaja Janis Vanags.

Yhtiö on julkistanut suunnitelman, jonka mukaan se tulee vahvistamaan markkina-asemaansa Itämeren alueella avaamalla uusia reittejä. Tämän mahdollistavat uudet Bombardier CS300 -sarjan koneet, jotka tulevat liikenteeseen kesällä 2016. Yhtiö on tilannut koneita yhteensä kolmetoista ja lisäksi sillä on optio seitsemään lisäkoneeseen.

Lappeenrantaan Air Baltic lensi 50-paikkaisilla Fokker-potkuriturbiinikoneilla, jotka on jo romutettu. Nykyisin yhtiön laivaston pienin konetyyppi on 76-paikkainen.

– Paikkoja on puolet enemmän kuin Fokkereissa, mutta lennon tuotantokustannukset Lappeenrannan reitillä ovat alhaisemmat muun muassa edullisempien kenttämaksujen ja halventuneen lentokerosiinin ansiosta, sanoo viestintäjohtaja Vanags.

Vanagsin mukaan yhtiö on myös kiinnostunut yhteistyöstä jonkin toisen yhtiön kanssa, joka operoisi lentoja Lappeenrantaan.

Uusi lentoyhtiö perusteilla Lappeenrantaan

Riian lentojen aloittamista valmistelee myös perusteilla oleva kotimainen lentoyhtiö, jolla on jo oma AOC eli lentotoimintalupa.

– Meillä on sijoittajia, jotka ovat kiinnostuneita aloittamaan lentoliikenteen Lappeenrannasta, sanoo selvitystyötä vetävän ALMT:n toimitusjohtaja Markku Roschier.

Yhtiö on mukana Mikkelissä avatussa miehittämättömien ilma-alusten testikeskuksessa. Lisäksi se harjoittaa vesilentotoimintaa Kuopiossa.

Perusteilla oleva lentoyhtiö tekisi yhteistyötä venäläisen matkanjärjestäjän kanssa, joka lentäisi Moskovan Domodedovon kentältä Lappeenrantaan omalla, noin 50-paikkaisella koneella.

– Venäläisillä on edelleen kiinnostus lomailla Suomessa ja tarjoaisimme Stopover-pakettia, jossa he viivähtäisivät Saimaalla pari päivää ja jatkaisivat sitten muualle Suomeen, sanoo toimitusjohtaja Markku Roschier.

Lappeenrannasta matkailijoita lennettäisiin kalastamaan Kokkolaan tai Ouluun sekä Pietarin ystävyyskaupunkiin Turkuun.

Lentokenttämaksut puolittuvat

Lappeenrannan lentokentän siirtyessä maakunnalliselle säätiölle, operoinnista vastaa vuodenvaihteen jälkeen Lappeenrannan Lentoasema Oy -niminen osakeyhtiö. Lähiviikkoina perustettavan yhtiön vt. toimitusjohtajaksi on tulossa nykyinen lentoaseman päällikkö Petteri Lehti.

– Etelä-Karjalan liitto ja Lappeenrannan kaupunki takaavat toimintaedellytykset kolmeksi vuodeksi, sitten kentän on oltava kannattava, sanoo Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen.

Lentoyhtiöitä houkutellaan Lappeenrantaan muun muassa halvemmilla lentokenttämaksuilla.

– Jatkossa kentän tuloista entistä suurempi osa tulee olemaan suoraan matkustajilta perittäviä maksuja, sanoo Matti Viialainen.

Harkinnassa on esimerkiksi Riikan lentokentällä halpalentoyhtiöiden matkustajilta perittävä turvatarkastusmaksu. Lisäksi kentälle suunnitellaan uusia kaupallisia toimintoja.

Lappeenrannan kaupunginhallitus ja Etelä-Karjalan maakuntahallitus ovat käsitelleet lentoaseman siirtoa Finavialta Etelä-Karjalan liiton ja Lappeenrannan kaupungin perustaman säätiön haltuun. Kaupunginvaltuusto siunaa kaupan joulukuun kokouksessa.