Täsmäleluja tulitikkuaskiin – yhä useampi tekee joulukalenterin itse

Joulukuun ensimmäinen päivä hiljentää nopeasti joulukalenterikaupan. Tänä vuonna entistä useampi lapsi kaivaa leluyllätyksiä itse tehdyistä kalentereista – ja entistä useampi lemmikkikoira nappaa herkkupalan omastaan.

Kotimaa
Itse tehty joulukalenteri
Heli Kaski / Yle

Hevospienoismalleja, kumeja, rakennuspalikoita, suklaata. Joulukalenterien valikoima käy vuosi vuodelta suuremmaksi.

Perinteisiä kuvakalentereitakin on myynnissä lukuisia erilaisia.

Siitä huolimatta – tai ehkä juuri siitä syystä – yhä useampi tekee joulukalanterin itse.

Perinteinen joulukalenteri
Titta Puurunen / Yle

– Itse tekeminen näyttää olevan tämän joulun juttu. Monella on mukanaan pieni laatikko, usein tulitikkuaski, johon mahtuva lelu pitäisi löytää, myymäläpäällikkö Juuli Viljanen Jyväskylän Forumin BR-lelusta sanoo.

Viljanen paljastaa, että varsin monesta kalenterista tulee paljastumaan klassikkoleluja: Legoja, joita kasataan koko kuukausi.

Hevosvillitys jatkuu toista joulua

Pikaisen kalenterikauppakierroksen perusteella tämän joulun suurimmat hitit ovat elokuviin perustuvat Frozen ja Minionsit (Kätyrit). Myös pian ensi-iltaan tulevan Star Wars -elokuvan vaikutus näkyy.

Legon joulukalentereita
Titta Puurunen / Yle

Lelukaupassakin niitä on kyselty, mutta Viljasen mukaan suurin juttu on viime joululta periytynyt "mieletön villitys".

– Schleichin hevospienoismalleja ja tarvikkeita sisältävä kalenteri myytiin taas nopeasti loppuun. Myös Barbie on kiinnostanut ja tämän joulun uusi juttu: jalkapallokeräilykortteja sisältänyt kalenteri.

Joulumyynti alkaa kalentereista

Kalenterien hintahaarukka on vähintään yhtä suuri kuin niiden yllätystarjonta: halvimmillaan kalenterin saa noin 1,50 eurolla, kalleimmat maksavat yli 30 euroa.

Brändit maksavat, mutta myös kiinnostavat.

Johtaja Mikko Seppälä

Jyväskylän Minimanin johtaja Mikko Seppälän mukaan ostettavien kalenterien keskihinta on 6-7 euron paikkella. Hän myöntää, että esimerkiksi suklaan kilohinta kipuaa kalentereissa varsin korkealle.

– Brändit maksavat, mutta myös kiinnostavat. Esimerkiksi ensimmäisinä vuosina Legon kalenterit myytiin nopeasti loppuun.

Mikko Seppälän mukaan joulukalenterisesongilla on kaupalla tärkeä merkitys, mutta ei suoranaisesti rahallisesti.

– Kalenterit avaavat joulumyynnin. Niiden lisäksi on jo myyty suklaata, kinkkuja ja luumuhilloa. Myös kodin sisustaminen on nouseva trendi edelleen, joten myös koriste- ja valokauppa käy.

Koiraihmiset liikkeellä

Päiviä jouluun laskevat entistä useammin perheissä myös nelijalkaiset ystävät.

Lemmikkeille tarkoitettuja kalentereita on ollut myynnissä jo useana vuonna, mutta erityisesti koirien kalenterit ovat tänä vuonna olleet suosittuja: niitä on myyty esimerkiksi Musti ja Mirri -ketjussa selvästi enemmän kuin viime vuonna. Ja selvästi enemmän kuin kissojen kalentereita.

Lähtökohtaisesti olimme kahden vaiheilla, haluammeko myydä koirien ja kissojen tonttulakkeja.

Kaupallinen johtaja Elli Holappa

– Kalenterin osto lemmikille kuvastaa hyvin kissan tai koiran asemaa perheessä: kalenteri ostetaan niille siinä missä lapsillekin. Tyypillinen asiakkaamme on 20-45 -vuotias nainen, joten sieltä se ostopäätös juontaa, Musti ja Mirri -ketjun Elli Holappa, kaupallinen johtaja sanoo.

Kissan joulukalenteri
Titta Puurunen / Yle

Holapan mukaan niin kauan kuin lemmikkien inhimillistäminen pysyy jossain rajoissa, se on ihan hyvä asia.

Ketjussa on huomattu, että kalenterien ohella kysyntää ovat selvästi kasvattaneet myös kissojen ja koirien tonttulakit.

– Lähtökohtaisesti olimme kahden vaiheilla, haluammeko niitä myydä, mutta kyllä niitä meillä nyt on. Seuraavan joulun tuotteistaminen alkaa aina jo alkuvuodesta, ja mielellämme kuuntelemme myös asiakasta.

Mikko Seppälää haastatteli Titta Puurunen.