Lapsille opetetaan päiväkodissa tunteita, joita aikuisetkaan eivät tunnista

Lapsia opetetaan päiväkodissa järjestelmällisesti tunnistamaan tunteita ja säätelemään niitä. Ajatuksena on, että kun taidot ovat hallussa, myös koulunkäynti ja työelämä sujuvat paremmin.

Kotimaa
Lapsen käsi nyrkissä.
Mikko Suhonen

Suomalaisissa päiväkodeissa on yleistynyt amerikkalaista alkuperää (siirryt toiseen palveluun) oleva, lasten tunnetaitoja petraava koulutus. Askeleittain-ohjelmalla pyritään opettamaan lapsille tunteiden tunnistusta, niiden käsittelyä ja sosiaalisia taitoja.

Esimerkiksi Sotkamossa menetelmä on käytössä vuosikausia kaikissa suurimmissa päiväkodeissa, sanoo erityislastentarhanopettaja Tarja Komulainen.

– Tutkimuksissa on todettu, että tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja voidaan opettaa ja harjoitella lasten kanssa. Ohjelma on siihen konkreettinen työkalu.

Opettelu koostuu lyhyistä tuokioista, joissa 4–5-vuotiaille lapsille opetetaan aluksi tunteiden tunnistamista ja säätelyä. Viimeisessä vaiheessa eskarissa ja alakoulussa oleville lapsille opetetaan, kuinka selvitään ongelmatilanteista. Tuokioita on yhteensä reilu kaksikymmentä.

Nämähän ovat juuri niitä taitoja, joita tarvitaan koulussa ja työssäkin.

Tarja Komulainen

Opetuksen yhteydessä ei lasta tarvitse saattaa kiukkuiseksi, jotta hän osaisi tunnistaa omat tunteensa, nauraa Komulainen. Käytössä on muun muassa kuvatauluja, joissa olevilla lapsilla on tunnetta ilmaisevia ilmeitä.

– Katsomme kuvia ja niistä voidaan tunne tunnistaa. Keskustellaan, milloin olen iloinen tai milloin surullinen, kuvaa Komulainen.

Päiväkodissa tulee jatkuvasti tilaisuuksia harjoitella ja reagoida eteen tuleviin tunnetiloihin, vaikkapa kiukkuun.

– Muistutetaan lapsia, että tällaista on harjoiteltu. Tehdäänpä nyt samalla tavalla, kun tässä tämä oikea tilanne on tullut käsille.

Villipentu ja Etana näyttävät mallia, Puheenvuoropupu antaa rauhan puhua

Materiaalissa on mukana käsinuket, joiden avulla voidaan opettaa hyväksyttäviä toimintamalleja erilaisissa tilanteissa. Opeteltavia asioita ovat muun muassa pettymyksen sieto, odottaminen, rauhoittumistavat kiukunpuuskassa, anteeksipyytäminen ja keskittyminen.

Ensin kädet laitetaan puuskaan ja sitten lasketaan kymmeneen – ja vasta sitten toimitaan.

Tarja Komulainen

– Siellä on mukana Villipentu, sellainen koiranpentu-käsinukke ja Herkkäkorvainen Etana. Ne näyttävät lapsille mallia, kuinka toimitaan. Ja lapset samaistuvat näihin hahmoihin.

Mukana on myös Puheenvuoropupu. Kun lapsi saa sen syliinsä, silloin on hänen vuoro kertoa asioista ja toiset kuuntelevat hiljaa.

– Tässä on ajatuksena, että kun lapset ajoissa oppivat näitä taitoja, se ennustaa parempaa koulumenestystä ja vaikuttaa aikuiseen elämäänkin. Nämähän ovat juuri niitä taitoja, joita tarvitaan koulussa ja työssäkin.

Nainen hyppää ilmaan kadulla.
Katariina Luoma / Yle

Komulaisen mukaan tunnetaitojen oppiminen on kaikille tärkeää.

– Tunteet ja niiden tunnistaminen sekä tunteiden säätely ovat ehdottomasti ihan kaikille hyvin tärkeä sosiaalisten taitojen peruselementtejä. Kaikkien pitäisi oppia ne.

Komulaisen mukaan tietoisuus tunteiden tunnistamisen tärkeydestä on yleisesti lisääntynyt. Samalla esiin on noussut kysymys siitä, kuinka vastataan, kun ongelmia syntyy.

– Kaikki eivät osaa käsitellä tunteita, eikä edes tunnistaa. Tämä on minusta hieno, valmis ohjelma, jossa on hyvin yksityiskohtaisesti neuvottu tuokioiden kulut. Myös apuvälineet on kaikki mukana.

Oppia myös vanhemmille arjen tilanteisiin

Pienten päiväkotilaisten vanhemmat saavat oman annoksensa tunnetaitokoulutuksesta, vaikka omat taidot olisivat jääneet oppimatta.

– Tässä on myös kotiinvietäväksi liitteitä ja kirjeitä. Vanhemmat otetaan mukaan sillä tavalla. Ja kun lapset näitä taitoja oppivat, niitätähän pitää sinne arkeen soveltaa ja harjoitella arkitilanteissakin, sanoo Komulainen.

Komulaisen mukaan lähes kaikki hyötyvät tunnetaito-opetuksesta.

Kaikkien pitäisi oppia ne.

Tarja Komulainen

– Kun esimerkiksi tunteiden säätelyyn opetellaan tietyt metodit, kyllä se kaikille tulee samalla tavalla käyttöön. Tietysti on niin äkkipikaisesti reagoivia ihmisiä, että he toimivat ennen kuin ehtivät ajatella, niin ehkä he ovat se poikkeus.

Heillekin Komulaisen mukaan sopii sama perusrunko tunteiden säätelemisen opiskelussa, kuin vähemmän impulsiivisten kohdalla.

– Ensin kädet laitetaan puuskaan ja sitten lasketaan kymmeneen – ja vasta sitten toimitaan.