1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

600 000 aikuisella vaikeuksia luku- ja laskutehtävissä – koulut ryhtyvät toimiin

Osalla työikäisistä suomalaisista on vaikeuksia luku- ja numerotaidoissa. Useissa ammateissa tarvitaan kuitenkin esimerkiksi matemaattisia taitoja. Vaikeuksien selättämiseksi haetaan ratkaisuja aikuiskouluttajien yhteistyössä.

Kuva: Heli Kaski / Yle

Syksyllä julkaistun maakatsauksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan Suomessa on noin 600 000 16–65-vuotiasta, joiden luku-, numero- ja tietotekniikkataidot eivät ole riittävät.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n kansainvälisen aikuistutkimuksen maakatsauksen mukaan osalla aikuisista on vaikeuksia yksinkertaisten laskutoimitusten ratkaisemisessa tai heidän on vaikea ymmärtää suoraviivaistakin kirjallista tietoa.

Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksessa ilmiö on huomattu ja sen johdolla vaikeuksiin on lähdetty hakemaan ratkaisuja PUHTI-hankkeen avulla. Kehitysjohtaja Tuija Arolan mukaan riittämättömien perustaitojen taustalla ovat usein oppimisvaikeudet ja tarvittavan tuen puute.

– Peruskoulun tai oppikoulun on onnistunut jotenkin rämpimään läpi, mutta siitä ei jäänyt kauheasti mitään käteen. Ihmiselle on voinut tulla heikko oppimisitsetunto, minkä vuoksi hän kokee itsensä tyhmäksi. Sitten voi alkaa karttaa esimerkiksi kaikkia matemaattisia juttuja.

Matikkaa tarvitaan liki joka työssä

Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksen kehitysjohtaja Tuija Arola huomauttaa, että esimerkiksi matemaattisia taitoja tarvitaan hyvin tavallisissakin ammateissa kuten puhdistuspalvelualalla tai sosiaali- ja terveysalalla.

– Pitää esimerkiksi osata laimentaa pesuaineita niin, etteivät pintamateriaalit mene pilalle tai ei tapahdu mitään ihoreaktioita. Lähihoitajan koulutukseen hakeutuessa moni ottaa jo hakuvaiheessa esille sen, että pelkää lääkelaskuja ihan hirveästi.

Ihmiselle on voinut tulla heikko oppimisitsetunto, minkä vuoksi hän kokee itsensä tyhmäksi.

Tuija Arola

Lukuvaikeudet taas voivat tulla vastaan esimerkiksi silloin, kun hakee hygieniapassia, jossa on kielellisesti monimutkaisia väittämiä.

– Vaatii analyyttistä lukutaitoa, että ymmärtää, mitä väittämässä esitetään. Jos taas opiskelet logistiikka-alalla ja haluat rekkakortin, sinun pitää päästä läpi tieliikennelain jutuista ja ajokorttikokeesta sekä ammattipätevyysdirektiivikokeesta.

Myöskään tietotekniset taidot eivät ole itsestäänselvyys edes nuorilla ihmisillä. Pitkä harrastustausta vaikkapa tietokonepelien parissa ei ole tae tietokoneen hallitsemisesta kaikissa tilanteissa vaan tietotekniikan ja digitalisaation käyttäminen työkontekstissa voi olla vierasta.

– Olemme huomanneet, että nuori ihminen saattaa itse arvioida osaamisensa hyväksi, mutta kun avaamme vaikka Wordin tai Excelin, niin sitten kysytään, mikä tuo on, Arola selittää.

Erityistarpeet eivät ainakaan vähene

Valtakunnallisessa PUHTI-hankkeessa on Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksen lisäksi mukana Tampereen aikuiskoulutuskeskus, Salon seudun koulutuskuntayhtymän aikuisopisto, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä sekä Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston aikuiskoulutuspuoli.

Tämä on asia, mikä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten.

Tuija Arola

Syksyllä alkaneen parivuotisen hankkeen tavoitteena on muun muassa kouluttajien ohjaustaitojen kehittäminen, jotta he osaavat paremmin tunnistaa vaikeuksia ja huomioida ne ohjaustyössä.

– Tavoitteena on myös pilotoitu koulutusmalli, jossa olisi koulutuspaketti numeerisiin sekä luku- ja kirjoitustaidon valmiuksiin. Sitä voitaisiin sitten soveltaa ja skaalata erilaisiin tarkoituksiin, Tuija Arola kertoo.

– Lisäksi tavoitteena on toimiva kouluttajien verkosto ja mallinnetut yhteistyötavat, joilla tuetaan opiskelijan oppimista, hän jatkaa.

Hänen mukaansa ei ole näköpiirissä, että erityisen tuen tarpeet olisivat vähenemään päin vaan pikemminkin kasvamaan päin.

– Hanke tulee erittäin suureen tarpeeseen. Tämä on asia, mikä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten.