Jättirekoista kerätään kokemuksia nelostiellä – tältä se näyttää liikenteen seassa

Pitkällä Oulu-Helsinki-linjalla erikoisluvin aloittanut jättirekka on solahtanut muun liikenteen sekaan ongelmitta. Jopa yli 30-metrisistä rekoista kerätään monipuolisesti tietoa Trafin viisivuotiselta kokeiluajalta.

Kotimaa
Jättirekkaa taittuu risteyksiin ketterästi, sillä perävaunujen taka-akselit avustavat käännöstä.
Jättirekan ohjaimissa oululainen Miikka Niemitalo.

88-tonnisen jättiyhdistelmän ratissa eroa normaalikokoiseen rekkaan ei juuri havaitse, vakuuttaa kuljettaja Miikka Niemitalo. Pellin alla murisee 730-hevosvoimainen V8-moottori, jolla 50 prosenttia tavanomaista suurempi lasti liikkuu yllättävän ketterästi.

– Suurin ero on vasta terminaalin pihassa, kun perävaunujen katkominen ja purku- ja lastaustyöt vievät tavallista enemmän aikaa, Miikka Niemitalo puntaroi.

Pikkuautoilta pitkän erikoisrekan ohittelut ovat sujuneet ongelmitta myös talven ensimmäisillä liukkailla, Niemitalo kertoo. Jättirekan ohittelijat joutuvat viipymään vastaantulevien kaistalla pari sekuntia tavallista rekkaa kauemmin.

Vaikka monet Niemitalon kollegoista haluaisivat päästä ajamaan jättirekkaa, miestä ei oikeastaan innosta puhua jättirekoista minään rekkaliikenteen kuninkuuslajina.

– Ei kai, osa pitää tätä työläänä hommana, Niemitalo toteaa.

Kymmenisen jättirekkaa liikenteessä

Oulun Autokuljetus Oy:n tunnuksin liikennöivä jättirekka on saanut poikkeusluvan Oulun ja Helsingin väliselle reitille. Toinen samankokoinen yhdistelmä on tulossa reitille lähitulevaisuudessa.

Joulukuun alussa poikkeusluvin HCT-yhdistelmiä (high capacity transport) ajaa Suomessa liikenteessä jo kymmenkunta jättirekkaa, ja saman verran on parhaillaan Trafissa luvitettavana.

Jättirekoilla kuljetetaan muun muassa merikontteja Suomenlahden satamista, päivittäistavaroita pääkaupunkiseudun keskusvarastoista sekä puutavaraa Lapista ja Saimaan ympäristöstä.

Poikkeusluvat tarkkaan rajatuilla reiteille

Suomalaiset kuljetusyritykset selvästikin toivoisivat yli 30-metrisiä yhdistelmiään Ruotsin tavoin yleiseen käyttöön. Mieluiten he eivät käyttäisi kokeiluaikanakaan jättirekka-käsitettä. Myös edellinen, 76-tonniset yhdistelmät sallinut rekkauudistus on sujunut heidän mielestään ongelmitta.

Poikkeuslupien voimassaoloaikana Trafille tehdään erilaisia selvityksiä, muun muassa jättirekkojen ympäristövaikutuksista.

– Polttoaineen kulutusta jos saadaan tavaramäärään suhteutettuna alas, sitä kautta päästöt pienenevät. Sitten molemmissa perävaunuissa on kierrätetyllä hiilidioksidilla käyvät kylmäkoneet, jotka ovat käytännössä päästöttömiä, sanoo kuljetuspäällikkö Jussi Kinnunen Oulun Autokuljetuksesta.

Talousvaikutuksista on kokeilun alkuviikkoina liian aikaista tehdä johtopäätöksiä, Kinnunen muistuttaa.

– Teemme Trafille viiden vuoden tutkimusta ja tulokset saadaan sitten. Mutta kyllä uskon, että saamme kaikki kulut katettua. Haluamme koko ajan kehittyä, ja kiristyville markkinoille tuoda uusia ideoita Suomen logistiikkaan.