Paikalliset pitäneet pintansa kilpailutuksessa

Jyväskylässä kilpailutettiin erilaisia hankintoja viime vuonna liki 350 miljoonan euron arvosta. Kilpailutuksessa hinta ei kuitenkaan ole vuosiin ollut tärkein valintaperuste. Muun muassa palvelun paranemista arvioidaan jatkossa tarkemmin valintatilanteissa.

ostokset
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Kilpailutus ratkaisee yhä merkittävämmän osan julkisista hankinnoista. Jyväskylässä kilpailutettiin viime vuonna erilaisia hankintoja 348 103 922 euron arvosta. Kilpailutettujen hankintojen määrä kaupungissa viime vuonna oli 77 kappaletta. Markkinaoikeuteen valituksia Jyväskylän kaupungin tekemistä kilpailutuksista tehtiin viime vuonna vain kolme.

Kilpailutuksesta puhuttaessa raha ei kuitenkaan ole enää hankintojen tärkein valintaperuste. Valmisteilla oleva uusi hankintastrategia painottaa nykyistä vahvemmin vaikuttavuuden arvioimista hankinnoissa, sanoo Jyväskylän kaupungin hankintajohtaja Marjo Laine.

– Tietenkin meitä kiinnostaa, miten se sopimuskausi on onnistunut, miten palvelu on yleensä onnistunut ja onko se parantunut. Sitä tietenkin toivotaan, että paranemista palvelussa tapahtuu.

Suomen kuntien hankinnat ohjautuvat kilpailutuksissa oman tai lähialueen yrityksille, paljastuu Ylen kyselystä. Hankintajohtaja kertoo, että hankintaratkaisuissa alueellisuus on tärkeä asia Jyväskylässäkin ja kaupungissa tehdään paljon yrittäjäyhteistyötä.

Paikalliset yritykset ovat olleet voitokkaita – Jyväskylän seudulta arvioidaan olevan reilusti yli puolet kaikista sopimustoimittajista. Kilpailutuksesta puhuttaessa raha ei ole enää hankintojen tärkein valintaperuste.

– Meillä ei ole vuosikausiin rahaa painotettu. Aina on ollut laatutekijät ja ympäristötekijät, sosiaaliset kriteerit, ihan laidasta laitaan ja se on meidän hankintastrategiassakin.

– Sanotaanko, että kymmenen suurinta kaupunkia Suomessa ei ole vuosikausiin hinnalla kilpailuttanut, Laine lisää.