Tutkija: Ministeriön viestintä oli valjastettu politikointiin

Nyt kaatuneen hallintarekisteri-hankkeen takana kulisseissa käytiin ankaraa informaatiosotaa. Monet viestinnän ja juridiikan asiantuntijat sanovat, että valtiovarainministeriö kohteli mediaa yksipuolisesti ja muutoinkin epäasiallisesti.

politiikka
Valtioneuvoston linna Senaatintorin laidalla Helsingissä.
Valtioneuvoston linna.Yle

Valtiovarainministeriön linnakkeessa Helsingin Senaatintorin laidalla käytiin koko syksy ankaraa propagandasotaa. Ministeriön viestintäyksikkö laati strategian, jolla hallintarekisteri jyrättäisiin läpi.

Viestintäsuunnitelma oli selkeä sotasuunnitelma. Tavoitteena oli esimerkiksi keskustelun näkökulman vaihtaminen omistusten julkisuudesta kilpailun avautumiseen.

Viestinnän riskinä, ”miinana”, mainittiin muun muassa osakeomistuksen julkisuuden mahdollisesti saama runsas palstatila.

Ministeriön henkilökunta oli tarkoin roolitettu. Paperi luettelee tarkasti kuka saa kommentoida mitäkin ja milloin.

Kirjattiinpa suunnitelmaan myös – nyt jopa hupaisa – maininta siitä, että ”Ministeri tarvitsee hyvän briiffauksen, jotta hän voi antaa haastatteluja ja kommentoida asiaa”.

Tutkijat: Julkisuusperiaate jäi jalkoihin

Ministeriöiden viestinnästä valtiotieteen tohtoriksi väitellyt Salli Hakala pyörittelee päätään. Joku tässä nyt mättää.

– Nyt nähty operaatio on malliesimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun ministeriön viestintäyksikköä käytetään poliittisten päämäärien ajamiseksi.

– Nykyisin on muotia puhua strategiaviestinnästä. Se on tietysti pahassa ristiriidassa hallinnon julkisuusperiaatteen pyhien arvojen kanssa.

Jos yritysviestintä kiinnostaa, niin sitten kannattaa hakeutua saman tien viestintätoimistoon tai suoraan yritysmarkkinointiin. Kyllähän sielläkin työpaikkoja löytyy

Olli Mäenpää

Myös julkisuuskysymyksiinkin erikoistunut Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää kummeksuu valtiovarainministeriön työskentelytapoja.

– Julkisuuslaki edellyttää, että myös viestintä on ainakin tasapuolista ja puolueetonta – sekä totta, tottakin sen pitää olla.

Suomen johtavat kriisiviestijät eivät tänään ehtineet kommentoida oman ammattikuntansa kriisiä. Yle Uutiset pyysi haastattelua valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Liinu Lehdolta, valtioneuvoston kanslian viestintäjohtaja Markku Mantilalta sekä Viestinnän ammattilaiset ry:n puheenjohtajalta Taina Pieskiltä. Kaikkien kalenterit olivat tänään poikkeuksellisen täynnä.

Valtiovarainministeriön viestintäyksikkö – lobbaustoimisto?

Väkisinkin herää kysymys, onko valtiovarainministeriön viestintäyksiköstä tullut käytännössä mainostoimisto, lobbaustoimisto.

Tutkija Salli Hakala nyökkäilee, mutta muotoilee sanansa aavistuksen verran kohteliaammaksi.

– Puhutaan promootiokulttuurista. Siinä juuri tuo valtiovarainministeriönkin harjoittama strateginen viestintä on avainasemassa.

– Minkälaisella kuvailulla ja millä näkökulmalla asiat esitellään, ketä tarjotaan haastateltavaksi? Myös operaation kohderyhmät ja riskit on tarkasti mietitty.

Professori Mäenpää sanoo suorasukaisesti, että yritysmaailman viestintäopit eivät kerta kaikkiaan sovellu sellaisenaan julkisen hallinnon ohjenuoriksi.

Mäenpäällä on innokkaimmille julkisen hallinnon viestintästrategikoille tylyjä terveisiä.

– Jos yritysviestintä kiinnostaa, niin sitten kannattaa hakeutua saman tien viestintätoimistoon tai suoraan yritysmarkkinointiin. Kyllähän sielläkin työpaikkoja löytyy.