Radio Novan uusi saksalaisomistaja: "Haluamme markkinajohtajuuden Suomessa"

Radio Novan myynti Bauer Medialle varmistui torstaina, kun valtioneuvosto siunasi radioluvan siirtymisen saksalaisyhtiölle. Bauer Media hätyyttelee kaupan myötä radiomarkkinoiden suurinta peluria, Sanomaa.

talous
grafiikka
Yle Uutisgrafiikka Lähde: LVM / Valor Partners

Radio Novan myynti saksalaisyhtiö Bauer Medialle varmistui torstaina, kun valtioneuvosto sinetöi radiotoimiluvan siirtymisen uudelle omistajalle.

Radio Novan omistaja MTV ja Bauer Media olivat aiemmin solmineet ehdollisen aiesopimuksen kaupasta, jonka toteutuminen riippui radiotoimiluvan siirtämisestä. Kaupan myötä saksalaisyhtiö lähestyy radion mainososuuksissa markkinajohtaja Sanomaa.

– Me olemme nimenomaan radiotalo ja meidän emoyhtiö on asettanut tavoitteekseen markkinajohtajuuden kaikissa Pohjoismaissa, sanoo Bauer Median toimitusjohtaja Leena Puntila.

Bauer Median ja Sanoman välinen ero liikenne- ja viestintäministeriön tilaston mukaan on kaupan toteuduttua enää kaksi prosenttiyksikköä.

Valtioneuvoston päätöksen mukaan kauppa ei ole uhka radioalan monimuotoisuudelle.

– Radiomarkkinat koostuisivat määräysvallan muutoksen jälkeen kahdesta tasavahvasta ja suuresta radiotoimijasta, joukosta alueellisia ja paikallisia toimijoita sekä Yleisradion ohjelmatarjonnasta, hallitus perustelee päätöstä.

Suomen radiotoiminta jakaantuukin kahteen osaan: kaupallisten kanavien ja Ylen lähetyksiin. Kaupallinen media muodostaa noin kaksi kolmasosaa kaikista radiokanavista ja Ylen osuus on kolmasosa.

Kuuntelijaosuudet kaupallisen median ja Ylen välillä ovat jakaantuneet lähes tasan, joskin Ylen osuus on ollut hieman yli 50 prosenttia.

Novan sisältö säilyy samanlaisena

Radio Novan ohjelmatarjonta säilyy lähes samanlaisena kuin aiemmin. Osaltaan tämä johtuu siitä, että kaikkien radiokanavien sisältöä säädellään toimiluvalla.

– Toimilupaan ei tullut minkäänlaisia muutoksia ja meillä on tarkoitus jatkaa sen ehtojen mukaisesti, toimitusjohtaja Puntila sanoo.

Radio Novan toimilupaa on säädelty siten, että lähetyksiin pitää sisältyä päivittäin tunti sekä puhe- että uutis- ja ajankohtaisohjelmia. Tämän lisäksi toimilupa määrää, että kanavalta pitää lähettää pop-musiikkia, eikä ohjelma saa vaihdella kuuluvuusalueittain.

Bauer Media ostaa jatkossa uutisensa MTV:ltä, jotka leviävät myös muille Bauer Median kanaville. Saksalaisyhtiö omistaa Suomessa The Voicen, Radio Cityn, Radio Pookin, Radio Jyväskylän ja Play Radion.

Paitsi että MTV pääsee laajentamaan uutislevikkiään, se saa myös rahaa strategiansa toteuttamiseen. Yhtiö panostaa jatkossa liikkuvaan kuvaan sekä netissä että televisiossa.

Työntekijät siirtyvät uuden omistajan leipiin vanhoina työntekijöinä.

Kansainväliset radiomarkkinat Suomessa

Saksalainen Bauer Media Group on suuri eurooppalainen mediakonserni, joka on ennen kaikkea keskittynyt aikakauslehtiin. Tämän huomaa yhtiön omistuksista.

Bauer Media Group omistaa yli 600 lehteä, kun taas radiokanavia yhtiö on ottanut huomaansa yli sata Euroopassa.

Viime aikoina Bauer on keskittynyt kasvuun sekä radiossa että netissä. Näkyvä esimerkki tästä on kesäkuussa varmistunut kauppa mediayhtiö SBS Discoveryn kanssa.

Kaupan jälkeen kymmeniä pohjoismaisia radiokanavia siirtyi Bauer Medialle ja samalla saksalaisyhtiö rantautui Pohjoismaihin.

– Radio Novan ostaminen tuli pian sen jälkeen, kun Bauer tuli tänne Pohjoismaihin. Voin kuitenkin sanoa, että Suomessa tämä oli tässä. Enempää kauppoja en tee, Puntila sanoo.

Bauer Media laskeekin, että yhtiö on saavuttanut markkinajohtajuuden Suomessa, kun asiaa lasketaan kuunteluminuuteissa.

Bauer ei kuitenkaan ole ainoa ulkomainen toimija Suomen radiomarkkinoilla. Noin 12 prosentin osuutta halussaan pitävä NRJ tulee Ranskasta.

Eri yhtiöt kuitenkin taistelevat suhteellisen pienestä mediamarkkinasta. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan radioyhtiöiden liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa vuodessa ja radion osuus mediamainonnasta oli vuonna 2014 noin viisi prosenttia.