Hoiva-alan yrityksissä kypsytty kilpailutuksiin – "Palveluseteli avaisi markkinat"

Hoiva-alan yrittäjät odottavat, että virkamiesten kilpailutusten sijaan ihmisille annettaisiin mahdollisuus itse valita hoivan antaja. Palvelusetelien avulla asiakas pitää yrittäjät vireessä joka hetki.

Kotimaa
Lapset leikkivät lumisella päiväkodin pihalla
Jussi Laine / yle

Pohjalaiskunnissa palveluseteliä käytetään vielä varsin rajallisesti. Maakuntakeskuksissa Vaasassa ja Seinäjoella palveluseteli on käytössä kotihoidon ja omaishoidon palveluissa.

Pääosa hoivapalveluista on kuntien kilpailutuksen kohteena. Niissä virkamiehet valitsevat jukisen palvelun rinnalle ihmisten hoivaajiksi kelpaavat yritykset.

– Kilpailutuksissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta peräänkuulutan palvelusetelin käytön lisäämistä juuri ihmisille tarjottavissa palveluissa, sanoo Vaasan Yrittäjien puheenjohtaja Katja Rajala.

Seteli kouraan

Yksityiset palvelut ovat tulleet jäädäkseen kuntien tarjonnan rinnalle. Päivähoidossa ja vanhusten kotihoidossa palveluseteli on jo arkinen käytäntö. Palvelusetelin käyttö on ollut mahdollista jo toistakymmentä vuotta.

Palvelusetelin avulla hoivapalveluja tarvitseva voi etsiä itselleen parhaimmin sopivan palvelun tarjoajan. Seteli tekee ihmisestä yrittäjien kilpailuttajan. Tämä merkitsee sitä, että kilpailutus on käynnissä koko ajan ja sen piiriin voi tulla myös uusia palvelun tarjoajia.

– Palveluseteli avaisi markkinat. Se lisää luonnollista, jatkuvaa kilpailua ja tarvetta tuottaa laadukasta palvelua koko ajan, perustelee Katja Rajala.

Kilpailutuksessa ongelmia

Hoivapalveluiden kilpailutuksen yksi keskeinen ongelma on markkinoiden sulkeutuminen kilpailutusjaksojen välissä. Kilpailutuksessa hävinneet joutuvat odottelemaan vuosia seuraavaa mahdollisuutta ja monen yrityksen rahkeet eivät tätä kestä vaan toiminta loppuu.

– Päivähoidossakin investoinnit ovat aika mittavat. Kilpailutuksessa riski on se, kuinka pitkä sopimuskausi on ja miten mittavia satsauksia kannattaa tehdä, jos riski realisoituu, tuumii kolmea yksityistä päiväkotia pyörittävä Katja Rajala.

Vaasan kaupungissa kilpailutuksen ongelmakohdat on havaittu etenkin juuri palvelualoilla. Kaupungin kilpailutukset onkin pyritty rytmittämään peräjälkeen avautuviksi.

– Me olemme pyrkineet malliin, jossa tarjouspyynnöt pannaan juoksevammin auki, ettei markkina mene kerrasta kiinni ja yritykset häviä, kertoo hankintajohtaja Heidi Hirsimäki.

– Palvelusetelinkin kohdalla on huolehdittava siitä, että sen arvo on kohdallaan ja se on käytössä riittävän pitkään. Sitä ei saa vetää pois käytöstä juuri kun yrittäjät ovat saaneet investoinnit tehtyä ja ihmiset ovat löytäneet palvelun, korostaa puolestaan Katja Rajala.