Joulun siivoussesonki näkyy marketeissa – yleispuhdistusaineet tekevät kauppansa

Kotimaisella puhdistusaineteollisuudella menee hyvin. Tuontituotteet vievät edelleen valtaosan hyllymetreistä kaupoissa, mutta kotimaiset kilpailijat ovat nousseet markkinoille hyvin. Joulu tuo myyntiin oman lisänsä.

Kuva: Antti Eintola / Yle

Lähestyvä joulu näkyy tasaisena asiakasvirtana marketin siivousainehyllyllä. Siinä missä keväisin myydään ikkunanpesuaineita, käyvät joulun alla kaupaksi yleispuhdistusaineet.

Allergiatuotteet ovat kysyttyjä, mutta myös tuoksuvien puhdistusaineiden valikoimaa päivitetään koko ajan.

Heidi Kähkönen

– Jouluisin siivotaan esimerkiksi uunit sekä pestään kaappeja ja pesuhuoneita vähän perusteellisemmin, tietää myyntipäällikkö Lea Uuksulainen KiiltoCleanilta.

Helppokäyttöinen ja hyvänhajuinen tuote myy

Siihen, millä koti joulukuntoon pestään, vaikuttaa moni seikka. Pesuainealan trendejä ovat tällä hetkellä ekologisuus ja helppokäyttöisyys, mutta kuluttajan ostopäätös syntyy usein tuoksun tai vastaavasti täystuoksuttomuuden perusteella.

– Allergiatuotteet ovat kysyttyjä, mutta myös tuoksuvien puhdistusaineiden valikoimaa päivitetään koko ajan. Tuoksu on monelle kuluttajalle valintakriteeri, ja siitä meille vaivaudutaan joskus jopa lähettämään kiittävää palautetta, kertoo Kiillon puhdistus- ja siivousaineiden tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkönen.

Tuotekehittelyä tehdään jatkuvasti, ja esimerkiksi juuri tuoksujen testaaminen kuuluu säännöllisesti tuotekehityspäällikön työhön. Kaikki kehitystyö ei tapahdu laboratoriossa.

– Suunnittelun lisäksi työhön kuuluu myös käytännön testausta. Olen välillä ihan oikeasti mopin varressa tai siivoamassa vessaa, Kähkönen sanoo.

Kotimainen kelpaa kuluttajalle

Kotimaisuus lasketaan tänä päivänä vahvaksi kilpailueduksi, ja tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkösen mukaan asiakkaat ovat myös erittäin ympäristötietoisia.

– Etenkin ammattilaiset arvostavat joutsenmerkkiä todella paljon ja jopa vaativat sitä.

Kuva: Antti Eintola / Yle

Alan kattojärjestö Teknokemian yhdistys ry laskee siivousainebisneksen suuruudeksi vuosittain noin 160 miljoonaa euroa, josta kotiin hankittavien yleissiivousaineiden potti on noin 19 miljoonaa.

– Kotimaista tarjontaa on tietysti vähemmän kuin tuontitavaraa, mutta suomalaiset tuotteet ovat kyllä nousseet markkinoille hyvin, Kiillon myyntipäällikkö Mikko Ruhtinas sanoo.

KiiltoClean työllistää parisataa ihmistä. Myyntipäällikkö myöntää, että yhtiöllä menee hyvin.

– Puhtausala on läsnä kaikkien arjessa, se on ajankohtainen aina.