yle.fi-etusivu

Rekkamiehet Venäjällä ovat raivoissaan uudesta tiemaksusta – koko maassa lakkoja

Tiemaksulla on tarkoitus parantaa teitä ja vähentää liikenteen päästöjä. Kuljettajat pitävät sitä iskuna yrittäjiä vastaan. Varaosien hinnat ja polttoaine ovat jo kallistuneet, siksi tiemaksu on liikaa heidän lompakoilleen.

Ulkomaat
Rekkamiehiä kokoontunut mielenosoitukseen
Rekkamiehiä kokoontunut mielenosoitukseen.Kerstin Kronvall / Yle

Moskovan liikenneruuhkat ovat aina olleet arvaamattomia ja mahdottoman tiheitä. Kun jo ennestään liian suureen automäärään lisätään raskaita ajoneuvoja, jotka kaiken lisäksi tietoisesti ajavat etanavauhtia, syntyy todellista liikennepuuroa.

Tämä onkin rekkamiesten tarkoitus, he haluavat tällä tavalla kiinnittää huomiota uusiin tiemaksuihin, jotka heidän mielestään ovat isku kuljetusyrityksiä vastaan.

Etanoinnilla hidastetaan liikennettä

Uusi maksu astui voimaan marraskuun puolessa välissä. Sen nimi on Platon, ja jokaiseen rekkaan on hankittava erityinen laite, joka mittaa ajetut matkat ja rekisteröi ne Platon-järjestelmään. Vaikka tiemaksu ei ole iso, vain noin 5 senttiä per ajettu kilometri, se on saanut suurta kohua aikaan.

Kuljettajat ympäri Venäjää ovat osoittaneet mieltä lakkoillen ja järjestämällä niin sanottua etanointia, siis hidastelua ruuhkaisilla teillä. Viranomaiset ovat reagoineet tähän ottamalla kiinni lakkojohtajia ja sakottamalla kuljettajia. Poliisit ovat myös joissakin tapauksissa vaatineet kuljettajilta kirjallisia lupauksia siitä, etteivät osallistu mielenosoituksiin.

Moskovan liikenneruuhkaa pahentavat matelevat raskaat ajoneuvot.
Moskovan liikenneruuhkaa pahentavat matelevat raskaat ajoneuvot.Kerstin Kronvall / Yle

Platonin tarkoitus on parantaa ilmanlaatua

Sinänsä Platon on ihan järkevä, sen tarkoituksena on kerätä rahaa tieparannuksiin ja vähentää autoilusta tulevia ilmansaasteita. Tämä onkin yksi harvoista päätöksistä Venäjällä, jolla on ympäristötavoite.

Järjestelmän vastustajat pitävät vääränä myös, että yksityinen yritys kerää maksut. Suuttumusta ei vähennä, että yksi yrityksen omistajista on presidentti Putinin läheinen ystävä, miljardööri Arkadi Rotenberg.

Kuljetusyrittäjät Andrei Kornilov ja AleksandrIliskevitš eivät usko, että rahat käytetään oikein.

–Kyllä me tiedämme, miten teitä korjataan. Heitetään vähän asfalttia kuoppiin ja tasoitetaan lapiolla. Sellaiset korjaukset eivät ole mistään kotoisin, miehet sanovat.

Yrittäjät ovat pettyneitä

Kuljetusalaa rasittaa miesten mukaan ruplan huono kurssi, varaosat ovat tulleet kaksin verroin kalliimmiksi samalla, kun polttoainehinnat ovat nousseet. Sen lisäksi kestää usein kauan ennen kuin asiakas maksaa kuljetuksesta.

– Voimme joutua odottamaan monta kuukautta, Andrei sanoo, ja joskus käy niin, että asiakas ilmoittaa tehneensä konkurssin ja me emme saa mitään.

–Tunnemme itsemme huijatuiksi, olemme ottaneet velkaa ja panostaneet omiin yrityksiin. Laskelmamme kaatuvat, kun odottamatta tulee uusia maksuja, Aleksandr sanoo.

Rekkakuljettajien mielenosoitukset ovat ensimmäiset suuret yhtä ammattikuntaa koskevat protestit Venäjällä pitkään aikaan.

Loppuuko ruoka kaupoista?

Lakoilla on tietysti ollut vaikutuksia tavaratoimituksiin. Tehtaat ja kaupat joutuvat odottamaan tavaraa ja erityisesti elintarvike-alalla huoli on suuri. Tuotteet saattavat pilaantua matkalla.

Vielä ei ainakaan Moskovan kaupoissa ole havaittavissa tavaravajetta, mutta kuluttajia huolestuttaa sekin.

Viranomaisten mukaan moni kuljetusyrittäjä on täyttänyt velvollisuutensa ja rekisteröitynyt Platon-järjestelmään. Niille, jotka eivät tee sitä ajallaan määrätään sakkorangaistus. Venäjän duuma on päättänyt pienentää sakon määrää, mutta ei halua poistaa sitä.

Kuljettajat sanovat, etteivät lopeta vastatoimia ennen kuin Platon on poistettu tai siirretty tulevaisuuteen.