Houkuttaako koroton ja kuluton luotto? Harkitse vielä, kehottaa Kuluttajaliitto

Kuluttajaliiton mukaan korottomina ja kuluttomina markkinoidut kulutusluotot voivat olla oikotie velkaongelmaan. Suoranaisia laittomuuksia ei ole Kuluttajaliiton tiedossa, mutta korttien markkinointi on jo niin aggressiivista, että hyvän tavan rajatkin on ylitetty.

talous
Luotto- ja bonuskortteja kädessä.
Yle

Korottomiksi ja kuluttomiksi mainostettuja maksukortteja tarjotaan kuluttajille edullisena tapana maksaa ostoksia. Kuluttajaliiton mielestä ne voivat kuitenkin olla tie maksuvaikeuksiin, jos luottoja kertyy monelle kortille ja maksukyky loppuu kesken.

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario sanoo, että usein kauppojen tarjoamiin luottokorttivaihtoehtoihin turvaudutaan silloin, kun olemassaolevien korttien luottoraja on jo täynnä.

– Kyllä siinä helposti jää ansaan, jos on oma Visa jo tapissa ja sitten joutuu maksamaan monien korttien kuukausimaksuja, Sario varoittaa.

Erilaisia kulutusluottoja maksukortilla tai ilman tarjoavat useimmat liikkeet. Rahoituksen tarjoajiakin on useita.

Maksuton maistiainen muuttuu kalliiksi rahaksi

Yleinen vaihtoehto on se, että maksuaika on korotonta tiettyyn aikaan saakka. Korottoman ajan täytyttyä raha voi olla hyvinkin kallista. Tämä ns. tilausansa on tuttu monien palvelujen markkinoinnista, sanoo Sario.

– On hyvin inhimillistä, että sitten kun velka on maksettu ja kortin voisi kuolettaa se jääkin tekemättä. Ja esimerkiksi näin joulun aikaan kun on paljon rahanmenoa niin on todella helppo sitten käyttää sitä korttia kun se kerran on olemassa.

Kyllä siinä helposti jää ansaan, jos on oma Visa jo tapissa ja sitten joutuu maksamaan monien korttien kuukausimaksuja.

Tuula Sario

Jos rahoitusta tarjotaan kortilla, kannattaa tarkistaa kelpaako kortti muuallakin kuin vain tietyn ketjun myymälöissä.

– Kuluttajan kannalta on ongelmallista se, että kortti sitoo tekemään ostokset esimerkiksi tietyn ketjun liikkeistä. Kun luotto on maksettu ja uuden hankinnan tarve tulee, ostos tehdään sillä käytössä olevalla luottokortilla riippumatta siitä mitä tavara kyseisessä liikkeessä maksaa, Sario sanoo.

Markkinointi lipsahtanut jo sopimattomaksi

Korttien markkinointi on varsin aggressiivista ja siinä ollaan toisinaan rikottu jo hyvän tavan ja soveliaisuuden rajat.

– Tiedossamme on tapauksia, jossa asiakas on halunnut ostaa tuotteen käteisellä, mutta hänet on painostettu ottamaan luottokortti. Voi olla jopa niin, että asiakas ei ole edes ymmärtänyt mihin paperiin on nimensä laittanut, Sario moittii.

Voimallisen markkinoinnin takana on muun muassa se, että myyjäliikkeille voi olla tarjolla esimerkiksi provisio jokaisesta korttisopimuksesta. Ja kun kauppa käy – luotolla tai käteisellä – on se tietysti kauppiaan ilo.

Suoranaisia laittomuuksia korttien tyrkyttämiseen ei Sarion tietämän mukaan ole liittynyt. Laki edellyttää luottotietojen tarkistamista. Kun luottopäätös tehdään sekunneissa, on selvää ettei kovin perusteelliseen maksukykyanalyysiin ole aikaa.

– Laki edellyttäisi, että tulot ja varat ja omaisuus tarkistettaisiin luottopäätöksen tekemisen yhteydessä, mutta korttiyhtiöt tyytyvät vain muodollisesti kysymään kuukausitulojen suuruutta, Sario sanoo.