Väitös: Opettajat tarvitsevat paremmat valmiudet monikulttuuristen oppilasryhmien opettamiseen

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan suomalaisten opettajaopiskelijoiden kokemukset maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaamisesta ovat rajalliset.

Kotimaa
Oppilas istuu pulpetissa koulun luokassa. Kuvattu takaapäin.
Yle

Opettajaopiskelijoille tulisi antaa nykyistä paremmat valmiudet opettaa monikulttuurisia oppilasryhmiä. Tämä selviää tutkija Emmanuel Acquahin tuoreesta väitöstutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan suomalaisilla opettajaopiskelijoilla on rajalliset kokemukset tilanteissa, joissa on maahanmuuttajataustaisia oppilaita.

Acquah ehdottaa, että esimerkiksi opettajankoulutuksen monikulttuurisuuskurssi voisi vaikuttaa asenteisiin erilaisuutta kohtaan.

Mitä enemmän opettajat tietävät kielellisestä ja kulttuurisesta moninaisuudesta, sitä paremmin he ottavat oppilaiden eri lähtökielet ja -kulttuurit huomioon oppiaineiden sisällön opettamisessa. Tietoisuus parantaa myös yhteistyötä oppilaiden huoltajien kanssa.

Acquah teki väitöstutkimustaan varten kyselyjä yhteensä yli 450 opettajaopiskelijalle.