Älä lankea näihin sudenkuoppiin, kun ostat osuutta lomakohteesta

Kymmenet suomalaiset ostavat joka vuosi aikaosuuksia lomakohteista tietämättä, mitä saavat. Lähes kaikki ongelmat liittyvät ulkomaisiin kohteisiin. Kuluttajaviranomaisten mukaan aikaosuuksien kauppaan liittyy nyrkkisääntöjä, joita noudattamalla vältettäisiin monta epäonnista ostosta.

Kotimaa
palmuja auringonlaskussa
Katriina Laine / Yle

Aikaosuuksien, kuten lomaosakkeiden epäreilusta myynnistä tulee edelleen kohtalaisen paljon valituksia viranomaisille. Varsinaisia rikosepäilyjä tulee ilmi harvoin – tyypillisempää on, että asiakas kokee ostaneensa jotain väärien tietojen pohjalta.

Ongelmia on paljon vähemmän kuin 2000-luvun alussa. Esimerkiksi kotimaassa lomaosakkeiden ja vastaavien kauppaa pidetään tänä päivänä puhtaana alana. Toistakymmentä rikosilmoitusta poikineen suomalaisyrityksen kaltainen tapaus on tänä päivänä harvinaisuus.

Suomalaisia ulkomaita koskevissa kuluttajakysymyksissä auttavaan Euroopan kuluttajakeskukseen tulee vuosittain 70–75 yhteydenottoa aikaosuuksien myyntiin liittyen. Eniten valituksia tulee Kanariansaarilla ja Manner-Espanjassa sattuneista tapauksista. Yleisimmät epäkohdat koskevat aikaosuuksien myyntitapoja. Usein kuluttaja houkutellaan esittelytilaisuuteen tekaistulla arpajaisvoitolla, eikä hänellä ole tilaisuutta tutustua kaupan kohteeseen ennen tuntikausia kestävää myyntitilaisuutta. Kustannuksista puhutaan vasta lopuksi ja silloinkin vain vähän.

Tällaisia neuvoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Euroopan kuluttajakeskuksen asiantuntijat antavat niille, jotka harkitsevat aikaosuuksien ostamista ulkomailla ja kotimaassa:

1. Sinut kutsutaan ostamaan, mutta sinun ei ole pakko ostaa

Kun yritys kutsuu asiakkaan lomaosakkeen tai muun vastaavan tuotteen esittelyyn, pelin henki on selvä: sinun halutaan ostavan tuote. Useimmat tietävät tämän, mutta lain mukaan myös yrityksen pitäisi kertoa tilaisuuden luonteesta kutsussaan.

Monesti asiakkaan halutaan suostuvan kauppaan nopeasti. Tähän ei ole pakko suostua – ei vaikka saisi niin arvokkaita lahjakortteja, että kieltäytyminen hävettäisi. Ei, vaikka pettymyksen tuottaminen myyntiesittelijälle olisi kuinka kiusallista.

Ventovieraat ihmiset eivät anna meille mitään ilmaiseksi.

Leena Lindström

– Aina voi pyytää paperit ja sopimusehdot mukaan, jotta niihin voi perehtyä, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

2. Ota selvää!

Sopimusehtoihin perehtymisen lisäksi googlaaminen on Väänäsen mielestä yksi keino saada selville, mikä on todellisuus yrityksen markkinoinnin takana.

Sen lisäksi on hyvä selvittää, miten osuudesta pääsee eroon halutessaan. Kuluttajansuojalain kymmenennessä luvussa on säädetty, että aikaosuuskaupassa ostajalla on 14 vuorokauden katumusaika. Sitoutuuko yritys ostamaan osakkeen takaisin sen jälkeen ja millä ehdoilla?

Jos kauppaan liittyy osakekirja, sen aitouden voi tarkistuttaa kahden viikon peruutusajan sisällä.

3. Älä ole liian sinisilmäinen

Tyypillinen aikaosuuskaupasta Euroopan kuluttajakeskukseen yhteyttä ottava asiakas on sellainen, joka kokee, että myyjä ei ole puhunut totta. Leena Lindström sanoo suoraan suomalaisten olevan liian sinisilmäisiä: olemme aina kiinnostuneita, kun joku tarjoaa jotain ilmaiseksi.

– Ventovieraat ihmiset eivät anna meille mitään ilmaiseksi. Se ei koske pelkästään aikaosuuskauppaa, vaan mitä tahansa.

Riitautetuissa aikaosuuskaupoissa tavallista on, että tietoja vuosimaksuista ja vaihtokelpoisuuteen liittyvistä maksuista pimitetään.

4. Älä lankea näihin yleisiin myyntipuheisiin

Aikaosuustyyppisiin kohteisiin ovat Lindströmin mukaan tyytyväisimpiä ne kuluttajat, jotka etsivät pysyvää ja paikkaan sidottua lomanviettopaikkaa itselleen. Ne, jotka odottavat hyvää sijoituskohdetta, jonka voi helposti myydä eteenpäin, pettyvät.

– Jotka kuvittelevat pääsevänsä omistuksesta eroon jättämällä vastikkeen maksamatta, pettyvät todennäköisesti aivan kunnolla. Samoin ne kuluttajat, jotka kuvittelevat, että vuosimaksujen maksuvelvollisuus päättyy, kun puoliso kuolee, Lindström luettelee.

Myös lupaukset siitä, että asiakas voisi helposti vaihtaa kohteen toiseen tai helposti vaikuttaa loma-aikoihinsa, osoittautuvat toisinaan vääriksi.