Volkswagen vakuuttaa ylimmän johdon olleen epätietoinen päästöhuijauksesta

Volkswagenin hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch sanoo, että päästöhuijaus johtuu monista virheistä, joita yhtiössä on tehty viimeisen kymmenen vuoden aikana.

talous
Volkswagen Golf 2,0 TDI dieselauton päästöjä mitataan Saksassa.
Volkswagen Golf 2,0 TDI dieselauton päästöjä mitataan Saksassa. Patrick Pleul / AFP

Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen vakuuttaa, ettei yhtiön ylin johto ollut tietoinen päästöhuijauksesta. VW:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch kertoi torstaina tiedotustilaisuudessa, ettei yhtiön johdon osallisuudesta päästömittausten manipulointiin ole mitään todisteita.

Pötschin mukaan päästöhuijaus sai alkunsa vuonna 2005, kun yhtiö käynnisti kampanjan dieselautojen myymiseksi Yhdysvalloissa. Kymmenen vuoden aikana tehdyt virheet johtivat skandaaliin. VW on kuitenkin toistuvasti vakuuttanut, että huijauksen taustalla on pieni joukko.

VW: Taustalla pieni joukko insinöörejä

Pötsch kertoi, että pieni joukko yhtiön insinöörejä alkoi kehittää huijausohjelmistoa vuonna 2005, kun he eivät kyenneet löytämään teknistä ratkaisua, jolla diesel-autojen typpioksidien päästöt saataisiin vastaamaan Yhdysvaltain vaatimuksia.

– Emme puhu yhdestä virheestä vaan kokonaisesta virheiden ketjusta, jota ei katkaistu missään vaiheessa aikajanaa, Pötsch sanoi.

Pääjohtaja Matthias Müller sanoi tutkinnan osoittaneen, että tietoa ei jaettu vaan se pysyi pienessä insinöörien piirissä.

Yhtiön mukaan tutkimuksessa on käyty läpi 400 työntekijän puhelimista, tietokoneilta ja muista laitteista saatuja tietoja. Yli 2000 työntekijälle on annettu kirjallinen määräys, etteivät he saa poistaa laitteistaan tietoja.

Päästöhuijaus paljastui syyskuussa

Eilen VW ilmoitti, että polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä on kaunisteltu vain 36 000 auton osalta, kun aikaisemmin päästöskandaali arveltiin koskevan jopa 800 000 autoa.

Kyseessä on skandaalin pienempi palanen, sillä VW on tunnustanut asentaneensa mittaustuloksia peittelevän tietokoneohjelman 11 miljoonaan dieselautoon.

Volkswagenin päästöhuijaus tuli julki syyskuun loppupuolella, kun Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset huomasivat, että dieselautojen ohjelmisto sulki päästöjen säätelyn normaaliajossa. Säätely kytkeytyi päälle vain päästömittauksessa.

Viranomaiset mittasivat normaaliajossa jopa 40 kertaa korkeampia päästöjä kuin säännöt sallivat.

Lähteet: AFP