Suomen ensimmäiset pikaladattavat sähköbussit Espooseen

Espoossa alkaa liikennöidä alkuvuodesta pikaladattava sähköbussi. Autot ovat Suomessa ensimmäisiä laatuaan. Uuden sähköbussin akkujen lataus kestää vain 3–6 minuuttia.

Kotimaa
Sähköbussi pikalataustolpassa
Sähköbussi latautuu parissa minuutissa ja liikkeellelähdössä moottoria on vaikea kuulla.

Pikaladattava bussi kulkee tammikuusta lähtien reitillä Tapiola-Friisilä. Kotimainen Linkker-bussi on päästötön ja hiljainen. Auto painaa vain noin 9500 kiloa, mikä on lähes 3 000 kiloa kevyempi kuin tavallinen diesel-bussi.

Testikuljettaja Erkki Virtasen mukaan uusi sähköbussi on hyvä ajaa.

– Tämä on hiljainen ja tottelee hyvin kaasua. Tällä pystytään liikkumaan hyvin rauhallisesti ja tarvittaessa myös kiihdyttämään reippaasti, jos tarvitsee, Virtanen kuvailee.

Helsingin seudun liikenne ostaa kaikkiaan 12 pikaladattavaa sähköbussia. Ensimmäiset niistä kulkevat Espoossa, mutta myöhemmin autoja saadaan myös Helsinkiin. Helsingin seudun liikenteen tavoitteena on, että vuonna 2025 pääkaupunkiseudun busseista kolmannes kulkisi sähköllä.

– Meillä on tarkoitus, että aina kun HSL kilpailuttaa linja-autoreittejä, olisivat sähköbussit niissä vahvasti mukana, kertoo Espoon kestävänkehityksen johtaja Pasi Laitala.

Hinta kallis, mutta käyttö huokeaa

Linja-autoja toimittavan Linkker-yrityksen toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä kertoo, että hankintahinta on tavalliseen diesel-kalustoon verrattuna arviolta kaksinkertainen. Hänen mukaansa edulliset käyttökustannukset kuitenkin kompensoivat ostohintaa.

Erkkilä kehuu, että autoissa riittää reagointinopeutta. Autojen kiihtyvyyttä on jouduttu jopa rajoittamaan sähköisesti, jotta matkustusmukavuus säilyisi hyvänä. Rauhallinen ajotapa säästää myös sähköä.

– Jos mietitään esimerkiksi tällaista intensiivistä keskusta-ajoa, puolituntia luokkaa 10 kilometriä, niin puhutaan noin kolmen minuutin lataustarpeesta, Erkkilä kertoo.

Täyteen ladatuilla akuilla bussin toimintasäde on maksimissaan 70 kilometriä.