1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Nettimyynti mullistanut eniten matkailualaa – katutoimistoja yhä harvemmassa

Matkatoimistot näyttävät vähentyneen, kun katsoo kapungeissa olevien toimistojen määrää. Näin ei kuitenkaan ole, vaan toimitatapa on muuttunut katutoimistoista "kerrosmyyntiin" eli nettimyynniksi. Jäljellä olevat toimistot ovat alueellaan merkittäviä toimijoita.

Kotimaan uutiset
karttapallo
Timo Nykyri / Yle

Suomen matkatoimitoalan liitto SMAL ry:n toimitusjohtaja Heli Mäki-Fräntin mukaan verkkokauppa on mullistanut eniten matkatoimistoalaa. Vaikka katutasossa olivia toimistoja näkee enää harvemmin, niin silti liiton jäsenmäärä on pysytellyt vakiona menneet vuodet.

– Toimistot ovat muuttaneet kadulta kerroksiin. Yritys voi toimia mistä päin maailmaa tahansa, kunhan on kanavat, joiden kautta matkoja myydään.

Jäsenyritysten määrä on pysynyt samalla tasolla aikaisempiin vuosiin nähden, ja suuret toimistot ovat karsineet verkostoa.

– Kuluttajille tämä näkyy siten, että suurilla matkanjärjestäjillä ei ole enää katutoimistoja kautta maan. Meillä on 160 jäsenyritystä, joista valtaosa on enimmillään 10 henkilöä työllistäviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Kolmesta neljään suurta matkanjärjestäjää myyvät valmismatkoista edelleen lähes 90 prosenttia, jatkaa Heli Mäki-Fränti.

Palveluakin halutaan edelleen

Pienet matkanjärjestäjät ovat keskittyneet kohdematkojen myyntiin. Tälläisia ovat esimerkiksi eläkeläisille suunnatut retket ja erilaiset kulttuurimatkat.

– Matkoja suunnitellaan erilaisten teemojen ympärille. Kivijalkamatkatoimistot ovat alueellaan vahvoja toimijoita, jotka järjestävät matkoja omalla alueella tai lähiseudulle.

Vaikka kuluttajat ostavat netin kautta paljon matkoja, niin palveluakin halutaan.

– Alalla on edelleen palvelukonsepti olemassa ja se on hyvin voimissaan, sanoo Heli Mäki-Fränti.

Muutos on ollut kovaa

Aläjärvellä on toiminut Ysimatkat jo 20 vuotta. Yrittäjä Inga Yli-Sikkilä on nähnyt alan monet muutokset. Ennen ryhmämatkoilla bussit olivat tupaten täynnä väkeä, mutta omatoimimatkat veivät voiton.

Inga Yli-Sikkilä.
Inga Yli-SikkiläAntti Kettumäki / Yle

– Me aloitimme aikoinaan bussifirmana ja silloin oli kova sana Tallinnan matkat. Kysyntää oli niin paljon, että saatoimme tehdä useitakin matkoja kuukaudessa täysillä busseilla. 20 vuotta sitten, kun varasin ensimmäistä Saksan matkaa, telefax oli uusi ja mullistava keksintö. Silloin hotelliin lähetettiin "kirjeitä" ja odotettiin varauksista vastauksia, muistelee Inga Yli-Sikkilä.

Yli-Sikkilän mukaan netti on mullistanut kaiken. Omatoimisuus on nettivarauksen myötä lisääntynyt merkittävästi ja se on myös vaikuttanut ryhmien kokoon.

– Kivijalkatoimistomme on kauppakeskuksessa ja jotkut asiakkaat poikkeavat kysymässä matkoista paikan päällä. Pääasiassa toimintamme perustuu tilausryhmien matkasuunnitteluun. Matkoista valtaosa tehdään kotimaassa, mutta jokin verran myös ulkomaille eli esimerkiksi Kroatiaan. Suomen lisäksi matkoja tehdään myös Pohjoismaihin. Eläkeläiset ovat innokkaita lähtemään muutaman päivän teatteri- tai konserttimatkoille.

Matkatoimistossa nuoria näkee enää harvemmin.

– Nuoremmat ovat tottuneet käyttämään nettiä ja varaamaan matkansa itse, mutta uskon kyllä, että tulevaisuudessakin halutaan palvelua, sanoo Inga Yli-Sikkilä.

Lue seuraavaksi