Vähäliikenteisille lentokentille haetaan uutta toimintamallia – Rengonharju pilottina Seinäjoella

Vähäliikenteisten lentokenttien toimintaa halutaan kehittää uudella kevytlentoasemamallilla. Jos Seinäjoella pilotoitava malli osoittautuu toimivaksi, sitä voidaan soveltaa muillakin kentillä.

liikenne
Lentokentta Rengonharju Seinajoki
Yle/Pasi Takkunen

Suomen vähäliikenteisten lentokenttien toimintaa halutaan kehittää kokeilemalla uudenlaista toimintamallia. Pilottikenttänä on Rengonharjun lentokenttä Seinäjoella.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta esittää mallin kokeilemiseen 150 000 euroa valtion ensi vuoden budjettiin. Eduskunta käsittelee budjettia ensi viikolla.

– Ensi viikolla äänestetään pääluokista, mutta ei siihen muutosta tule, koska se on sekä hallituspuolueiden että opposition yhteinen tavoite ollut ja on nyt budjettikirjassa. Kyllä voi jo tuulettaa, iloitsee valtiovarainvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Harry Wallin (sd.).

Yrittäjät mukana

Rengonharjun lentoaseman säännöllinen reittiliikenne on päättynyt, mutta nyt uutta toimintamallia kehitetään yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Aikomus on, että alueen yrittäjien yhteinen yritys ottaa vetovastuun lentoaseman ylläpidosta. Nyt puhutaan kevytlentoasemamallista.

– Rengonharju-säätiö ylläpitää kenttää ja lentotoiminta suoritetaan yhtiöpohjalta, jossa on yrittäjät mukana, Harry Wallin kertoo uudesta konseptista.

Rengonharju-säätiön hallituksen puheenjohtaja Jukka Vihriälän mukaan perustettavaan yritykseen on sitoutunut 80 eteläpohjalaista yrittäjää. Myös kunnat Seinäjoki, Ilmajoki ja Kurikka ovat hänen tietojensa mukaan osallistumassa hankkeeseen.

– Julkinen valta on alussa mukana, mutta tulevaisuudessa lähdetään siitä, että kenttä saataisiin toimimaan uusilla toimintamuodoilla.

Valtiovarainvaliokunnan päätöksen perusteiden mukaan kevytlentoasemamallissa kaupalliselle ja yksityiselle lentoliikenteelle tuotetaan palvelut silloin, kun niitä tarvitaan. Mallissa yksi lennonjohtaja voi operoida yhdestä toimipisteestä useita lentoasemia, joissa on vain vähän lentoliikennettä. Mallin arvioidaan tuovan säästöjä lentoaseman ylläpidossa ja palvelevan aiempaa paremmin elinkeinoelämän tarpeita.

Uusi malli muillekin kentille

Nyt esitetty 150 000 euron määräraha on tarkoitettu vuodelle 2016 kentän toimintakonseptin muutokseen liittyvien ei-taloudellisen toiminnan kustannuksiin. Sen jälkeen kentän pitäisi toimia omillaan kuntien, yritysten ja muiden toimijoiden vastuulla.

Seinäjoella pilotoitavan mallin uskotaan laajenevan muillekin kentille.

– Lentoliikenne vähäliikenteisillä kentillä on vaikeuksissa. Valtio ja kunnat eivät enää ylläpidä lentokenttätoimintaa koko Suomessa vaan haetaan uutta toimintatapaa, jossa alueen yrittäjät on vahvasti mukana, Harry Wallin sanoo.

– Tämän hankkeen kautta ollaan luomassa Suomeen ihan uutta mallia. Toivon, että oikeasti tässä on ratkaisun avaimet. Maailma muuttuu niin nopeasti, että vuoden päästä tilanne saattaa olla ihan toisenlainen kuin nyt, toteaa Jukka Vihriälä.