Hyppää sisältöön

Tässä on Suomen uusi jäänmurtaja: Polaris

Suomen uusi jäänmurtaja Polaris kastettiin perjantaina Arctechin Helsingin telakalla. Alus nimettiin laivanrakennuksen perinteiden mukaisesti rikkomalla sampanjapullo laivan kylkeen.

Jäänmurtajan kummina toimii eduskunnan varapuhemies Paula Risikko. Hänen vierallään seisoo Arctechin toimitusjohtaja Esko Mustamäki. Kuva: Yle

Vielä huputettuna oleva Polaris uitetaan ulos telakan rakennushallista varustelulaituriin joulun jälkeen.

Ensi vuoden alkupuoliskolla valmistuva jäänmurtaja on maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen murtaja. Se voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä että dieseliä.

LNG:n käyttö pienentää merkittävästi aluksen hiilidioksidipäästöjä ja polttoainekustannuksia. Rakentajatelakka kehuukin Polarista maailman ympäristöystävällisimmäksi jäänmurtajaksi.  

Arctech Helsinki Shipyardin Hietalahden telakalla rakenteilla oleva alus on 110 metriä pitkä ja 24 metriä leveä. Alus korvaa valtion vanhenevaa jäänmurtokalustoa. Sen käyttöiäksi on suunniteltu 50 vuotta.

Valtion omistaman Arctia Shippingin laivasto on määrä uusia kokonaisuudessaan vuoteen 2029 mennessä. Uusimisen on arvioitu maksavan yhteensä noin miljardi euroa.

Kuva: Yle

Arctia Shippingillä on tällä hetkellä kahdeksan jäänmurtajaa. Uusi murtaja on siis laivaston yhdeksäs.

Polariksessa on jäävahvistetut potkurilaitteet ja rungon sisälle on rakennettu myös öljyntorjuntajärjestelmä. Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren jäänmurtoon.

Uusi jäänmurtaja pystyy kulkemaan pysähtymättä noin 1,6 metrin vahvuisessa tasaisessa jäässä.

Arctechillä vahva tilauskanta

Polariksen rakentaja Arctech Helsinki Shipyard on nykyisin kokonaan venäläisen konsernin omistuksessa. Helsingin telakalla on 550 työntekijää. 

Arctechillä on vahva tilauskanta: sillä on rakennettavana kuusi jäänmurtajaa. Polarista lukuunottamatta alukset menevät Venäjälle.

Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo, että maailman taloustilanne heijastuu myös telakkabisnekseen. Osa varustamoista lykkää tilauksia, mutta osa käyttää tilannetta hyväkseen tilaamalla laivoja edullisilla hinnoilla.

– Euroopassa rakennetaan kuitenkin erikoisaluksia, joten eurooppalaisilla telakoilla menee keskimääräistä paremmin. Meillä itsellämme on hyvä tuote, ja meidät tunnetaan arktisilla laivamarkkinoilla, Mustamäki kehaisee.       

Arctech päätti viisi vuotta sitten erikoistua arktiseen laivanrakennukseen. Nyt sillä on tilauksia vuoteen 2017 asti.