Nestehukka vaanii myös talvella – kylmällä säällä tulisikin juoda riittävästi

Kesäkuumalla hikoillessa elimistön nestemäärä vähenee huomattavasti ja silloin onkin tapana hörppiä vettä säännöllisesti. Mutta talven tultua tapa saattaa jäädä unholaan ja nestehukka voi yllättää.

Kotimaa
Juomapullo pöydällä, nestevajaus saattaa yllättää myös talvella.
Yle / Juha Hintsala

Aikuisen ihmisen painosta yli puolet on vettä. Kesäaikaan on normaalia juoda nesteitä janontunteen poistamiseksi.

Mutta kun sää kylmenee, kesällä mukana pidetty juomapullo jää helposti unholaan. Esimerkiksi työpaikoilla janon yllättäessä vain harva viitsii hakea vettä kraanasta, jos juomapulloa ei heti ole lähettyvillä.

– Kahdeksankymmentäkiloinen ihminen tarvitsee vettä keskimäärin 2,5 – 2,8 litraa vuorokaudessa. Jokaisella aterialla tulisi juoda ainakin kaksi lasillista nestettä, ja ruokailujen välillä nesteitä pitäisi saada yhteensä yhdestä kahteen litraa, sanoo liikuntalääketieteeseen erikoistuva lääkäri Joni Keisala ODL:n liikuntaklinikalta.

Kylmä sää harhauttaa

Talvella kylmä sää saattaa harhauttaa uskomaan, että nesteitä ei tarvitse juurikaan juoda. Mutta jo pelkästään hengittäessä keho menettää nesteitä puolesta litrasta litraan. Lämmin vaatetus aiheuttaa myös hikoilua.

Kuiva ilma lisää haihtumista, samoin kylmän tuulen aiheuttama ilmavirtaus, tietää Keisala.

– Pieneen nestevajaukseen voi jopa tottua, eikäsitä edes välttämättä huomaa. Sen oireena ovat muun muassa päänsärky, ummetus ja keskittymisvaikeudet. Niitä ei osaa aina yhdistää nestehukkaan.

Puhtaalla vedellä pärjää pitkälle

Joni Keisala

Kun janon tunne iskee, kyseessä saattaa olla jo kahden prosentin nestevajaus ja se voi aiheuttaa ongelmia.

– Nestevajaus heikentää motoriikkaa, keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta ja yleistä vireyden tunnetta. Jos nestevajaus tästä vielä pahenee, se voi aiheuttaa jopa tajunnan menetyksen, Keisala muistuttaa.

Ilmastointi ja nestemäiset diureetit lisäävät kuivumista

Lentokoneessa ja ilmastoiduissa sisätiloissa mekaaninen ilmavirtaus lisää veden haihtumista ja aiheuttaa kuivumista. Kun tähän lisätään vielä kahvi, tee, alkoholi tai sokeriset virvoitusjuomat, niiin nekin voivat edistää osaltaan nestevajauksen syntyä. Nämä juomat toimivat elimistössä diureettina, niillä on nestettä poistava vaikutus.

Liikuntalääketieteeseen erikoistuvalla lääkäri Joni Keisalalla on selvä näkemys siitä mitä nesteitä kannattaa nauttia nestehukan välttämiseksi.

– Vesi on talvellakin paras juoma, puhtaalla vedellä pärjää pitkälle.