Kaikki talviolympialaisista!

Joukkorahoitus ylitti odotukset: yhteiskäyttöautot saivat lisää latauspaikkoja Helsinkiin

Sähköautojen yhteiskäyttöyritys Ekorent avasi uudet palvelupisteet Viikkiin ja Teurastamolle. Rahoittajat saavat vastineeksi alennusta vuokrista. Joukkorahoitusyritys Joukon Voima kurottaa kohti energiatehokkuutta ja aurinkoenergiaa.

Kotimaa
Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen poraa reikää tiiliseinään ja Joukon Voima Oy:n Juuso Lindgren pitää kiinni kyltistä.
Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen poraa, Joukon Voima Oy:n Juuso Lindgren tukee.Petteri Juuti / Yle

Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen poraa reikää Teurastamon tiiliseinään ja Joukon Voiman Juuso Lindgren pitää kiinni kyltistä: “Kiitos joukkorahoittajat, Te mahdollistitte tämän palvelupisteen!”

Yritykset virittivät pari kuukautta sitten helsinkiläisille täkyn. Rahoita latauspaikkaa Viikkiin tai Teurastamolle ja saat alennusta yhteiskäyttöauton vuokrasta.

Kuudessa viikossa kummankin paikan 4 400 euron tavoiteraja oli ylittynyt sadan rahoittajan voimin - Teurastamolla 2 000 eurolla ja Viikissä 1 000 eurolla.

Nyt kaksi viikkoa kampanjan sulkeutumisen jälkeen uudet latauspisteet ja autot on otettu käyttöön.

– Ei se tietysti kata kaikkia kustannuksia, mutta se on startupille apu ja tuki, jonka avulla voi hankkia lisää kalustoa, sanoo yhteiskäyttöautoyritys Ekorentin toimitusjohtaja Suojanen.

Joukkorahoituksen ansiosta sähköauton voi ottaa käyttöön ja palauttaa seitsemään paikkaan pääkaupunkiseudulla.

Joukkorahoitusyrityksellä pelissä tulevaisuus, tähtäimessä aurinko ja pihistys

Ekorentillä ei ollut kokeilussa juuri hävittävää, mutta kestävän energian joukkorahoittajaksi pyrkivällä Joukon Voimalla sitäkin enemmän.

Jos saat siivun tuulimyllystä, voi olla että suhtautuminen muuttuu ihan täysin.

Juuso Lindgren

– Ensimmäinen pilottiprojekti määrittää aika paljon, kuinka hyvin muut yhteistyökumppanit meistä kiinnostuvat. Jännitys oli kyllä suuri kun tämä kampanja lähti lentoon. Odotukset oli, että kunhan nyt jotain tulisi, niin ollaan tyytyväisiä. Kyllä tämä ylitti odotukset, sanoo Juuso Lindgren Joukon Voima Oy:stä.

Lindgrenin mukaan maailmalla on toimivia esimerkkejä vihreän energian joukkorahoituksesta, mutta Suomesta löytyi ainakin yhden yrityksen kokoinen aukko.

– Sähköinen liikenne on varmasti yksi tosi hyvä kestävän energian sektori, mutta emme me kyllä pelkästään tähän haluta jäädä. Aurinkolämpö, aurinkosähkö ja energiatehokkuus ovat sellaisia alueita, joilla haluamme testata tätä meidän konseptia.

Rahoituksen vastineeksi useimmin tuottoa

Yhteiskäyttöautojen latausverkoston laajentaminen oli joukkorahoituskampanjaksi sikäli erikoinen, että rahoittajat saivat rahoilleen vastineeksi alennusta palveluista. Lindgrenin mukaan energiaprojekteissa rahoittajat saavat sijoituksensa vastineeksi useimmin taloudellista tuottoa.

– Kyllä me pyrimme siihen, että investointi on houkutteleva. Saamme edistettyä asioita paljon paremmin, jos me saamme kiinnostumaan myös ihmiset, jotka katsovat mitä jää viivan alle.

Joukkorahoitus ei elä pelkästä rahasta

Joukon Voima etsii nyt seuraavia kohteita joukkorahoitukselle. Pelkkä rahan tarjoaminen ei riitä, koska pankista saa lainaa halvalla.

– Joukkorahoitus on myös markkinointia. Näemme että voimme tuoda paljon muutakin hyvää kuin halpaa rahaa, esimerkiksi näkyvyyttä ja hyväksyttävyyttä. Jos saat siivun tuulimyllystä, voi olla että suhtautuminen muuttuu ihan täysin, sanoo Lindgren.

Kaksi EkoRent Oy:n sähköautoa Teurastamon parkkipaikalla.
Teurastamolla on nyt kaksi latauspistoketta sähköllä kulkeville yhteiskäyttöautoille.Petteri Juuti / Yle

Yhteiskäyttöautojen vuokraajaa kutkuttaa menetelmän kokeilu pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

– Se on tietenkin ideaalitilanne, että me voidaan tehdä tällainen joukkorahoituskampanja uudessa kaupungissa etukäteen. Voimme tehdä sitä kautta markkinatutkimusta, että mitkä ovat parhaita palvelupistepakkoja ja nähdään, onko palvelulle kysyntää ylipäätään. Toki saamme samalla myös mainosta, sanoo Ekorentin toimitusjohtaja Suojanen.