Pieni vaatevalmistaja hyötyy taantumasta – lastenvaatteiden kauppa käy huonoina aikoina

Kun suuren luokan kotimainen tekstiiliteollisuus kärvistelee taantuman kourissa, pienet toimijat porskuttavat. Huonot ajat satavat esimerkiksi lastenvaatevalmistajan laariin, sillä ihmiset sijoittavat suurten hankintojen sijasta kotiin ja jälkikasvuun.

Kotimaa
Työntekijä pakkaa lastenvaatteita postipaketteihin.
Lotta Heinämäki pakkaa ja postittaa Papu Design -lastenvaatteita asiakkaille muuttolaatikoiden keskellä.Anna Sirén / Yle

Lastenvaatevalmistajan Papu Designin toimistossa ei näinä päivinä ole hukkatilaa. Nokialainen kerrostalokaksio pursuilee vaatehyllyjen lisäksi muuttolaatikoita, sillä mukavat myyntiluvut tarkoittavat myös sitä, että toimintaa on jatkettava isommissa tiloissa.

Nanso lasketteli viime viikolla nokialaisen tekstiiliteollisuuden madonlukuja, mutta samalla paikkakunnalla pienemmällä yrityksellä pyyhkii hyvin.

– Meillä on tavoitteena tuplata toimintamme ensi vuonna. Olemme niin pieni toimija, että meillä on yhä varaa lisätä Suomen osuuttamme, mutta kasvamme myös kansainvälisille markkinoille. Tammikuussa tuotteitamme menee jo 15 kauppaan Yhdysvalloissa, Papu Designin toimitusjohtaja Jussi Kurkela iloitsee.

Oikeat ihmiset ja taktinen taloustaantuma

Papun menestys on Kurkelan mukaan ensisijaisesti oikeiden ihmisten löytymisen ansiota.

Kun on ikätoveriensa kanssa ollut työelämässä 10-15 vuotta, tutuista onkin yhtäkkiä tullut ammattilaisia.

Jussi Kurkela

– Nyt 35-vuotiaana huomaa, että kun on ikätoveriensa kanssa ollut työelämässä 10-15 vuotta, tutuista onkin yhtäkkiä tullut ammattilaisia. Kaikki työntekijämme on haalittu tuttavapiiristä, joten luottamus on alusta saakka ollut hyvä ja olemme tienneet mitä kukakin osaa.

Ironista kyllä, sama taloustaantuma, joka pakottaa suuret yhtiöt irtisanomisiin, onkin pienelle yritykselle eduksi. Papu Design perustettiin vuonna 2012 taantuman kynnyksellä, ja aika oli ilmeisen oikea. Vuosina 2009–2014 lastenvaatemarkkinat ovat kasvaneet maailmanlaajuisesti 15 prosenttia.

– Tuotteemme ovat pääosin lastenvaatteita, ja niihin ihmiset panostavat lama-aikana. Taloudellisesti huonoina aikoina ei matkustella tai tehdä isoja hankintoja, mutta silloin sijoitetaan tutkimustenkin mukaan kotiin ja lapsiin, Jussi Kurkela kertoo.

Nanson tehdas hyötykäyttöön

Papu Design on mukana tekstiilialan yrityksistä koostuvassa ryhmässä, joka parhaillaan harkitsee Nanson Nokian tehtaan ostamista vastaperustetun tuotantoyhtiön nimiin. Nokian Neulomo osakeyhtiöön kuuluvat papulaisten lisäksi kierrätystekstiileihin liiketoimintansa perustava TAUKOdesign sekä ekologisten toimijoiden verkkokauppa-alusta Weecos.

Jos kaikki Nansolla ollut osaaminen täältä lähtee, ei se todennäköisesti koskaan tule takaisin.

Jussi Kurkela

Asiat ovat vielä auki, mutta selvitystyötä tehdään tositarkoituksella.

– Jos kaikki Nansolla ollut osaaminen täältä lähtee, ei se todennäköisesti koskaan tule takaisin. Nyt selvitetään, saataisiinko säilytettyä edes osa toiminnoista Nokialla, Jussi Kurkela sanoo.

Nanson tehtaan toiminta siirtyi kustannustehokkaampaan ympäristöön, mutta pienen design-brändin ei tarvitse miettiä tuotteen hintaa yhtä tarkasti.

– Vaikka emme ole luksusbrändi, tuotteemme ovat keskimäärin hintavampia kuin marketissa. Meillä on mahdollisuus katsoa enemmän vaihtoehtoja, eikä tarvitse hakea Aasiasta niin halpaa tuotantoa kuin ehkä toisenlaisella strategialla varustetun yrityksen täytyy.