Kansalaiset ja asiantuntijat iloitsevat ilmastosopimuksesta – "Öljyä ei tule ikävä"

Autoilun kustannukset voivat jopa laskea, jos liikenne sähköistyy nopeasti, uskoo Energiateollisuuden toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

ilmasto
Bensan hinta joulukuussa 2015 Helsingissä.
Yle

Pariisissa viikonloppuna syntynyt ilmastosopimus näyttäisi Yle Uutisten katukyselyn mukaan kelpaavan varsin hyvin kansalaisille.

Bensiinin mahdollinen hinnankorotus kirpaisisi, mutta useimmille kyselyyn vastanneille pieni korotuskaan ei ole mahdoton ajatus, jos ilmaston lämpeneminen saataisiin kuriin.

Imre
Imre, VantaaYle

Helsinkiläinen Petteri Arke olisi valmis maksamaan 20 senttiä nykyistä enemmän dieselautonsa menovedestä ja järvenpääläinen Hannu Hautala jopa 20–30 senttiä. Virolais-vantaalainen Imre hyväksyisi 5–10 prosentin korotuksen.

Jaana Jokinen Helsingistä on sitä mieltä, että bensasta pitää maksaa. Euron korotus tuntuisi hänen mielestään jo kovalta sille, joka ajaa työkseen. Keravalainen Juha Eronen on sitä mieltä, että täytyy keksiä jokin toinen tapa päästä töihin, jos polttoaine käy liian kalliiksi.

Petteri Arke
Petteri Arke, Helsinki.Yle

Asu Masakni Helsingistä kertoo maksaneensa Euroopassa kaksi euroa litraa. Se on jo aivan liikaa, hän sanoo.

Asiantuntijat bensan hinnasta:

Ympäristöministeriön ympäristöneuvos Magnus Cederlöf uskoo, että EU voi hyvinkin tiukentaa ilmastotavoitteitaan tulevina vuosina. Hänen mukaansa suoraan ei voi sanoa, että bensiinin hinta nousee. Juuri tässä on kansallisen harkinnan mahdollisuus, Cederlöf sanoo.

Jaana Jokinen
Jaana Jokinen, Helsinki.Yle

Energiateollisuuden toimitusjohtajan Juha Naukkarisen mukaan Pariisin ilmastosovulla ei ole Suomelle ja EU:lle välittömästi kovin suuria vaikutuksia, koska EU:lla on jo omat ilmastotavoitteensa. Mutta jos tavoitteet kiristyvät tulevina vuosina, on sillä vaikutusta varsinkin tieliikenteeseen, hän sanoo.

Sähköauto kiinnostaa kaikkia

Mahdollisuus ajaa tulevaisuudessa sähköautolla kiinnosti kovin Helsingissä. Jaana Jokinen kertoi jo harkinneensa sellaisen hankkimista. Sähkö- ja hybridiautot autot kiinnostivat myös monia muita katugallupissa tavoitettuja. Toistaiseksi niitä vaan pidettiin liian hintavina.

Asu Msakni sanoo ettei tarvitse tehoja autoonsa. Tärkeintä on, että se kulkee eteen ja taakse, ja pysähtyy tarvittaessa.

Asiantuntijat liikenteen sähköistymisestä:

Energiateollisuuden Naukkarisen mukaan ajokustannukset jopa laskevat, jos liikennesähköistyy nopeasti.

Hannu Hautala
Hannu Hautala, Järvenpää.Yle

Ympäristöneuvos Cederlöf puolestaan uskoo, että sähköauto halpenee tulevaisuudessa.

– Kehitys vie siihen suuntaan, että sähköautot tulevat enemmän käyttöön, kun niiden hinnat tippuvat. Kehityksen nopeutta Cederlöf ei uskalla arvioida, mutta hän on vakuuttunut, että sähköautoja nähdään jatkossa enemmän.

Fossiiliset polttoaineet lämmittävät harvempien koteja

Helsingissä iloittiin myös siitä, että lämmityskustannuksia on saatu jo alennettua muun muassa ilma- ja maalämpöpumpuissa. Esimerkiksi tamperelainen Suvi Ikäläinen iloitsi siitä, että ilmalämpöpumput toimivat hyvin. Öljyä ei tule ikävä, jos sähkö toimii, sanoi Asu Masakni.

Asiantuntijat lämmityksestä:

Asu Masakni
Asu Masakni, Helsinki.Yle

– Öljyn käyttö lämmityksessä poistuu vähitellen, ja nytkin se jo vähenee. Kaukolämmitys kehittyy jo nyt hiilidioksidivähäisempään suuntaan ja lämpöpumput kehittyvät tehokkaammiksi kovaa vauhtia. Tuskin tulee suurta kustannuksia korottavaa kehitystä tälläkään suunnalla, sanoo Energiateollisuuden Naukkarinen.

Ympäristöneuvos Cederlöfin mukaan fossiilisen energian käytöstä lämmityksessä tulee kalliimpaa.

Teknologia kehittyy ja suomalaiselle yrityksille avautuu uusia mahdollisuuksia

Julkisuudessa on jo arveltu, että ilmastosopimus parantaa suomalaisen teollisuuden toimintamahdollisuuksia. Cleantech-teknologialle avautuu vientimahdollisuuksia ja monissa maissa yritykset joutuvat panostamaan aiempaa enemmän saasteettomuuteen.

Helsinkiläinen Petteri Arke uskoo myös, että ilmastosopimus on pitkällä tähtäimellä eduksi Suomen taloudelle. Pariisin sopimus on positiivinen juttu, uskoi moni muukin.

Katugallupiin vastanneet iloitsivat Pariisin sopimuksesta. Virolais-vantaalainen Imre korosti, ettei teknologia riitä yksin pelastamaan meitä, vaan ihmisten on myös ymmärrettävä, ettei maidän tarvitse ahnehtia itsellemme kaikkea mahdollista.

Asiantuntija yritysten mahdollisuuksista:

Energiateollisuuden Naukkarisen mukaan välittömät vaikutukset ovat positiivisia kansantalouden ja työllisyyden kautta.

– Cleantech-sektori on jo aika vahva ja kysyntää tulee erityisesti Euroopan ulkopuolelta. Toiseksi bioenergia voi tuoda kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja. Naukkarisen mukaan myös perinteisen teollisuuden kilpailukyky kasvaa, kun muualla otetaan ilmastotavoitteet käyttöön.