"Hölmöä rakentaa uudestaan sellaista, mikä on jo kerran purettu" – Turkuun suunniteltu raitiotie jakaa mielipiteitä

Pikaraitiotien suunnittelua on tarkoitus jatkaa Turussa. Runosmäkeen, Varissuolle ja Skanssiin ulottuvan raitiotieverkoston rakentaminen maksaisi noin 300 miljoonaa euroa. Vaunukalusto maksaa yli 70 miljoonaa euroa. Suunnitelma raitiotiestä jakaa kaupunkilaisten mielipiteitä.

liikenne
Havainnekuva raitiovaunusta
Havainnekuva raitiovaunusta Itäharjulla.WSP Finland

TurkuSuunnitelmat Turun raitiotiestä jakavat kaupunkilaisten mielipiteitä.

– Kyllä ehdottomasti ratikoita pitäisi tulla Turkuun. Minusta ratikat antaisivat tunnelmaa tälle kaupungille. Olen luonnonystävä ja minusta ratikka on saasteettomampi vaihtoehto kuin bussit, sanoo Asko Niemi.

Ratikka jakaa mielipiteitä Turussa
Asko NiemiJussi Kallioinen / Yle

– Olen käynyt San Franciscossa ja siellä oli ratikoita. Niistä tulisi mielestäni kansainvälistä meininkiä Turkuunkin, jatkaa Niemi.

Ratikoista tulisi kansainvälistä meininkiä Turkuun.

Asko Niemi

Liian kallista vai sopivaa?

Pikaraitiotien suunnittelua on tarkoitus jatkaa Turussa. Kaupunginhallitus ehdottaa maanantai-iltana kokoontuvalle valtuustolle, että raitiovaunun ja superbussin vertailu sekä hankkeen kustannusarvio vaativat lisäselvityksiä.

Valtion rahoitusosuudesta kaivataan myös varmuutta. Edellinen hallitus lupasi kustantaa raitiotiehankkeista kolmanneksen; Sipilän hallitukselta vastausta rahoitukseen ei ole tullut.

Runosmäkeen, Varissuolle ja Skanssiin ulottuvan raitiotieverkoston rakentaminen maksaisi noin 300 miljoonaa euroa. Vaunukalusto maksaa yli 70 miljoonaa euroa.

Ratikka jakaa mielipiteitä Turussa
Heikki AaltoJussi Kallioinen / Yle

Myös raitiotien hinta jakaa kaupunkilaisten mielipiteitä.

Ratikka jakaa mielipiteitä Turussa
Maarit JaantiJussi Kallioinen / Yle

– En kannata raitiovaunua. Se on niin kallis ja hinta ratkaisee. Koko ajan mennään sähköbusseihin ja uskon, että ne ovat paljon joustavampia kulkemaan kuin ratikat. Uskon, että nämä uudet sähköbussit ovat ympäristöystävällisempiä ja halvempia kuin ratikat. En näe ratikalla tulevaisuutta Turussa, sanoo kaarinalainen Heikki Aalto.

– Kyllä kannatan lämpimästi ratikoita. Uskon, että ne toisivat viihtyisyyttä Turun keskustaan. Olen ehkä niin vanhanaikainen, että pidän ratikoita tunnelmallisina, sanoo Maarit Jaanti.

– Uskon myös, että ratikat ovat käytännöllisiä. Ne voisivat paikoin jopa helpottaa liikennettä. Mielestäni ratikoihin menevä raha ei ole suhteessa kuitenkaan hirveän suuri investointi, jatkaa Jaanti.

Muistoja Turun entisistä ratikoista

Turussa on ajettu sähköisillä raitiovaunuilla vuodesta 1908 vuoteen 1972. Ennen sähköraitioteitä Turussa oli myös hevosraitiovaunuliikennettä kahden vuoden ajan vuosina 1890–1892.

raitiovaunu Turussa
Raitiovaunun kyytiin noustiin Turussa viimeisen kerran syksyllä 1972.YLE

Turussa oli kolme pääraitiolinjaa, jotka ajoivat kantakaupungissa aina satamaan asti.

Toisen maailmansodan jälkeen raitioliikennettä ei juuri kehitetty Turussa, ja yleinen mielipide ja päättäjät kääntyivät liikennemuotoa vastaan. Viimeinen raitiovaunuvuoro ajettiin syksyllä 1972.

On hölmöä, että Turkuun tehdään uudelleen sellaista, joka on jo joskus purettu.

Riitta-Liisa Lahtero

– Minulla on hyviä muistoja Turun ratikoista lapsuudesta. Kun asuin siskojeni luona Pansiossa, niin he neuvoivat 14-vuotiaalle, juuri Turkuun tulleelle, kuinka ratikkaa käytetään, muistelee Asko Niemi.

– Olen asunut keskustassa ja olen käyttänyt nuoruudessani paljon Turun raitiovaunuja. Kuljin ratikoilla esimerkiksi yliopistolle, kertoo puolestaan Riitta-Liisa Lahtero.

Ratikka jakaa mielipiteitä Turussa
Riitta-Liisa LahteroJussi Kallioinen / Yle

– Mielestäni ratikat kuuluvat keskustaan, eikä tuonne reuna-alueille. En pidä siitä ajatuksesta, että ratikka kulkisi Skanssista Raisioon, pohtii Lahtero.

– Mutta se on kyllä mielestäni hölmö ajatus, että uudelleen tehdään Turkuun sellaista, joka on jo joskus purettu, sanoo Lahtero.

Ylen Elävässä arkistossa muistellaan Turun entisiä raitiovainuja