Opetusalan yrittäjä: ”Koulut eivät edes tiedä, mitä naapurikunnassa tapahtuu”

Opetusalan yritys Scool käynnistää lukuvuoden 2016-2017 aikana hankkeen, jossa pyritään toteuttamaan sata konkreettista kehitystoimea eri kouluissa Suomessa. Oppia kehitykseen haetaan kansainvälisiltä asiantuntijoilta.

Aamu-tv
Saku Tuominen
Uuden HundrED-hankkeen tarkoituksena on luoda maailman suurin opettamiseen liittyvä tietokanta, kirja ja dokumenttielokuva. Tämä tietotaito tulee ilmaiseksi koko maailman käyttöön syksyllä 2017. Vieraana hankkeessa mukana oleva luova johtaja, SCOOLin Saku Tuominen.

Ensi vuonna Suomi täyttää sata vuotta ja sitä varten opetusalan yritys Scool on käynnistänyt suomalaisen koulun Hundred-uudistushankkeen.

Yhtiö tekee sata kansainvälisen asiantuntijan haastattelua, kerää sata kehitysideaa ja toteuttaa sata konkreettista uudistushanketta kouluissa.

– Olemme keskustelleet eri asiantuntijoiden kanssa siitä, ketkä ovat maailman ykkösiä. Kyllä me olemme ihan huipulta lähteneet liikkeelle, sanoo Scoolin luova johtaja Saku Tuominen.

Esimerkkinä asiantuntijoista Tuominen mainitsee Sir Ken Robinssonin ja Salman Khanin. Kansainvälisten asiantuntijoiden lisäksi hankkeen vetäjät ovat haastatelleet Tuomisen mukaan 20-30 kotimaista ammattilaista.

Hankkeen ideana on kerätä parhaat kokemukset talteen ja jakaa ne eteenpäin.

– Jos katsoo, mitä Suomen kouluissa tapahtuu, niin edes toiset koulut eivät tiedä, mitä naapurikunnassa tehdään. Jo se että parhaat käytännöt Suomessa lähtisivät leviämään enemmän, olisi älyttömän hyödyllistä.

Tuominen sanoo, että hankkeen tarkoituksena on kuntarajojen lisäksi rikkoa maiden väliset raja-aidat.

– Suomalaiset voisivat seurata esimerkiksi, mitä Espanjan tai Yhdysvaltojen parhaissa kouluissa tapahtuu.

Konkreettiset hankkeet toteutetaan lukuvuoden 2016-2017 aikana. Rahoitus tulee valtiolta ja useilta yrityksiltä.

Pitääkö toimivaa korjata?

Suomen peruskoulut ovat niittäneet kansainvälistä mainetta viime vuodet. Peruskoululaiset ovat vuosi toisensa jälkeen sijoittuneet kärkisijoille muun muassa Pisa-tutkimuksessa.

Pitääkö siis jo toimivaa koulujärjestelmää korjata?

– Se on mielenkiintoinen haaste, että jos on huippu ja kaikki toimii, niin miten siinä tilanteessa uskaltaa uudistua. Ja se ei ole kovin helppoa tietenkään.

Tuominen toivoo, ettei Suomen koulutusjärjestelmälle käy kuten Nokialle. Menestys hajoaa tyytyväisyyteen.

Tuominen myös muistuttaa, etteivät Pisa-mittaukset kerro koko totuutta.

– Pisa mittaa kolmea asiaa: lukutaitoa, matematiikkaa ja luonnontieteitä. Hirveän paljon puhutaan tulevaisuuden koulusta, jossa opetaan muun muassa uteliaisuutta, luovuutta ja empatiaa. Näitä Pisa ei mittaa.

Yhtenä merkittävänä kehittämiskohteena Tuominen näkee koulujen digitalisoimisen. Siinä muissa maissa ollaan Suomen edellä.

Tavoite: Koulutuksen johtava asiantuntija

Vaikka Hundred-hankeella ei tavoitella voittoa, Tuomisen Scool-yritys pyrkii tulevaisuudessa lisäämään yhtiön kassavirtaa.

– Meidän tavoiteena on olla maailman mittaluokassa merkittävä koulujen muuttumisen asiantuntija vuoteen 2020 mennessä.

Monet ovat Tuomisen mukaan todenneet, että aikataulu on hidas.

– Se on niin moniulotteinen kenttä, että me haluamme syvällisesti lisätä osaamistamme, ennen kuin uskallamme puhua mistään tämän kaltaisesta.