Helsingin Bussiliikenne siirtyi Koiviston Autolle

Helsingin Bussiliikenne on siirtynyt lahtelaiselle Koiviston Autolle. Kauppa vahvistaa Koiviston Auton asemaa kaupunkiliikenteessä. Kaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Koiviston Auto-Yhtymä
Busseja Lahden linja-autoasemalla
Yle

Helsingin Bussiliikenne oy on siirtynyt lahtelaiselle Koiviston Autolle maanantaina. Yhtiössä aletaan nyt sovittaa toimintoja yhteen.

Koiviston autolle siirtyi 918 Helsingin Bussiliikenteen työntekijää ja 330 linja-autoa. Koiviston auto -konsernin henkilöstömäärä nousee n. 2 300:een.

Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin kertoo, että aiemmin ulkoistettu Helsingin Bussiliikenteen palkanlasku siirtyy Lahteen. Kaupalla ei kuitenkaan ole työllistäviä vaikutuksia.

– Ehkä yhden palkanlaskijan verran, sanoo Norrlin.

Konsernijohtaja Norrlinin mukaan kauppa kuitenkin vahvistaa Koiviston Auton asemaa kaupunkiliikenteessä. Lisäksi se tuo synergiaetuja.

– Helsingin Bussiliikenteellä on varikko Helsingissä, jota me voimme nyt käyttää. Suuruuden ekonomia voi tuoda hyötyä myös hankinnoissa, polttoaineissa ja vakuutuksissa, kertoo Norrlin.

Koiviston Auto on aiemminkin ollut mukana pääkaupunkiseudun liikenteessä. Oy Liikenne ab toimi pääkaupunkiseudulla vuosina 1991–2001. Yhtiö vetäytyi, koska hintataso pääkaupunkiseudulla oli niin alhainen.

– Saa nähdä miten hintataso nyt kehittyy, miettii Norrlin.

Koiviston Auton kaupunkiliikenteen osuus kasvoi merkittävästi liiketoimintakaupan myötä, mutta Norrlinin mukaan yhtiö aikoo olla edelleen vahvasti mukana myös maantieliikenteessä.