Tunnissa ulos lukistusta tilasta – huonepakopelit lisäävät suosiotaan

Tilanne on vaikkapa tämä: Ryhmäsi jää myrskyn kouriin. Olette eksyksissä ja säätila huononee hetki hetkeltä. Teillä on tunti aikaa keksiä miten pääsette soittamaan pelastajat apuun! Näin käynnistyy maksimissaan tunnin kestoinen peli pakopelihuoneessa. Helsingissä, Oulussa, Turussa ja Tampereella huonepakopelit ovat jo tuttu juttu ja puuhan suosio on selvässä kasvussa.

pelit
Yrittäjä Juha-Mikael Malinen esittelee pelihuonettaan, johon kuuluu osana vankiselli.
Siru Päivinen / Yle

Maailmalla jo vuosien ajan suosiotaan kasvattaneet huonepakopelit ovat valtaamassa myös Suomen. Oikeissa huoneissa porukalla pelattavat pelit muistuttavat tietokonepelien maailmaa, mutta huonepakopelejä ei pelata pelikonsolilla tai tietokoneella, vaan livenä toisten kanssa samassa huonetilassa.

Escape-pelit ovat lähtöisin Japanista, jossa niitä on kehitelty ja pelattu jo vuodesta 2007 lähtien. Suomessakin pelejä on räätälöity jo eri kohderyhmille, muun muassa Turusta löytyy lapsille ja nuorille omat pelihuoneensa, joiden tehtävät ja sisältö on räätälöity ikäryhmän mukaisesti.

– Minä innostuin tästä toiminnasta asiakkaiden kannustamana. Seikkailupuistomme asiakkaat esittivät toiveen tästä tarjonnasta, joten kävin Tampereella tutustumassa asiaan, Joensuussa pelitoimintaa pelitoimintaa pyörittävä Juha-Mikael Malinen kertoo.

Tunnissa ulos lukitusta huoneesta

Huonepakopelien perusidea on yksinkertainen. Ryhmä ihmisiä suljetaan lukittuun huoneeseen, josta on erilaisten vihjeiden avulla päästävä tunnissa ulos.

– Yksi meidän huoneistamme on nimeltään Selviytyjät. Ryhmä joutuu eksyksiin metsän keskelle, myrsky yltyy ja säätila huononee koko ajan. Tunnissa on löydettävä tie pelastautumispaikalle hätäpuhelua soittamaan, Malinen avaa pelin luonnetta.

Huoneeseen liittyvät tehtävät ja arvoitukset ratkeavat loogisen päättelyn, luovuuden ja tiimityön voimin.

– Pelinvetäjä seuraa koko ajan kameroiden kautta tietokoneelta ryhmän edistymistä ja kymmenen minuutin välein on mahdollista kysyä vinkkiä, jos homma ei edisty, Malinen kertoo.

Kaikki pelaajat autetaan vähintään puoleen väliin saakka, ellei tehtävä lähde avautumaan. Osa ryhmistä on halunnut ottaa saman tien pelin uusiksi, ellei ole onnistunut ratkaisemaan tehtävää määräajassa.

– Varsinaista ikärajaa ei oikeastaan ole, mutta tehtävien luonteen takia ajattelisin, että meidän huoneemme sopivat yli 13-vuotialle, Juha-Mikael Malinen kertoo.

Ryhmätyön opettelua

– Huonepakopelejä voivat pelata vaikkapa kaveriporukat, koululuokat, työyhteisöt, perheet, kuka vain. Meillä tilojen koon takia ryhmät ovat maksimissaan noin kymmenen pelaajan kokoisia. Toisaalta vähintään neljä pelaajaa olisi hyvä olla, sillä tässä pelissä on tarkoitus ratkoa haasteita nimenomaan ryhmänä, Malinen kertoo.

Hyvä ryhmä osaa jakaa tehtäviä ja käyttää jokaisen ryhmäläisen vahvoja puolia. Joku voi olla hyvä numeroissa, toinen hahmottaa vaikkapa sanoja, ja jollekin taas eri asioiden väliset yllättävätkin yhteydet selviävät näppärästi. Vihjeitä on sijoiteltu ympäri huonetilaa ja vasta pelin edetessä paljastuu, mitä tietoa missäkin pelin vaiheessa tarvitaan.

– Aluksi ei hahmota, mitä mikäkin vihje tarkoittaa, mutta kun havainnoi tarkasti ja pistää asioita muistiin, palaset alkavat loksahdella paikalleen. Toimiva ryhmä osaa myös jakaa tietoa keskenään. Tämä ei ole yksinpeli, Juha-Mikael Malinen vinkkaa.