Somessa yritysten on erotuttava muista – "Maailma on pullollaan tasaisen tappavaa"

Sosiaalisessa mediassa on erotuttava suuresta massasta eivätkä perinteiset tarjoukset välttämättä pure siellä. Myynnissä ja markkinoinnissa vedotaan tunteisiin ja kerrotaan tarinoita.

Kotimaa
Nuori netin äärellä.
Yle

Digitaalisuus on muuttanut perinteistä myyntiä ja markkinointia. Yhä useammin mainonta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Perinteiseen ajattelumalliin verrattuna some-maailma tulee lähelle ihmisten arkielämää, pohtii kajaanilaisen Tanssivat Sudet yrityksen laumanjohtaja Jimi Heikkinen.

– Digitaalisuus kasvaa koko ajan. Esimerkiksi Helsingissä käytin taksipalvelua, jossa näin omasta kännykästä, missä auto liikkuu. Netin kautta voi katsoa webinareja kiinnostavista aiheista, välttämättä ei tarvitse lähteä toiselle paikkakunnalle katsomaan kouluttajaa, vaan voit katsoa suoraa lähetystä kotisohvalta. Maailma muuttuu, ja ainakin minusta se helpottuu.

Sosiaalinen media on myynnissä ja markkinoinnissa vain yksi väline lisää, Heikkinen sanoo. Mutta tämä voi olla monille toimijoille haaste, koska somessa erilaisia alustoja on monia.

Haluamme tuoda samanlaista tunnetta ja fanikulttuuria yritystoimintaan.

Jimi Heikkinen

– On Facebook, Twitter, Instagram, Periscope ja mitä näitä nyt onkaan. Ihmiset voivat mennä vähän sekaisin. Mielestäni ensin pitäisi kiteyttää se, mikä on tarina ja mitkä ovat myyntivalttimme ja vahvuutemme. Sen jälkeen lähdetään viestimään niissä kanavissa, missä on se meidän kohderyhmä.

– Pohjatyötä on tehtävä hyvin paljon, koska sisältö ratkaisee. Nämä ovat some-alustoja, joissa jaat sisältöjä. Asioita laitetaan eri kanaviin, mutta monesti tuppaa unohtumaan se tärkein: erottuminen muista, Heikkinen lisää.

Kaikkea ei kannata lähteä kopioimaan

Heikkisen mukaan sosiaalisessa mediassa suoranainen tarjous ei välttämättä ole se koukuttavin juttu.

– Somesta on tullut ihmisille tapa, he näkevät siellä muita ja voivat keskustella kavereiden kanssa. Yritysten kannattaisi miettiä, miten he viettävät siellä aikaa faniensa kanssa, kertoa enemmän ja aukaista yrityksen tarinaa.

Mies seisoo susigraffitin edessä.
Kajaanilainen Jimi Heikkinen toteaa, että somemarkkinoinnissa pohjatyötä on tehtävä paljon.Tiia Korhonen / Yle

Jimi Heikkisen mukaan esimerkiksi Jounin kauppa on ottanut sosiaalisen median haltuunsa omanlaisella tyylillään. Tykkää ja jaa -päivitykset leviävät kulovalkean tavoin. Kaikkea ei kuitenkaan kannata lähteä kopioimaan, vaan suuresta massasta voi erottua myös toisin.

– Esimerkiksi me Tanssivina Susina haluamme erottua niin, että näkyminen on "susimaista", se on aina meidän tyyliin ja arvoihin menevää. Mietimme näitä asioita aika paljon. Samaa toivoisin yrityksiltä.

– Jos tänä päivänä ajattelee ihmisten ostoskäyttäytymistä, niin ihmisillä alkaa olla aika paljon tavaraa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on kenkäverkkokauppa, joka lahjoittaa toisen parin hyväntekeväisyyteen Afrikkaan, kun ostat kenkäparin, Heikkinen kertoo.

Yrityksilläkin voi olla faneja

Jimi Heikkinen on luotsannut Tanssivia Susia nyt reilun vuoden ajan. Yritys tuottaa näkyvää markkinointia digitaalisiin kanaviin. Heikkisen mukaan on luonnollista, että heillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomen, vaikka yritys toimiikin Kainuun korpimaisemissa.

Yritysten kannattaisi miettiä, miten he viettävät siellä aikaa faniensa kanssa.

Jimi Heikkinen

– Meidän vahvuutenamme on liikkuva kuva. Kaikki lähti oikeastaan urheilusta eli Sotkamon Jymystä. Haluamme tuoda samanlaista tunnetta ja fanikulttuuria yritystoimintaan. Maailma on pullollaan sitä tasaisen tappavaa eli haluamme erottua ja kannustaa myös muita toimijoita erottumaan.

Heikkinen puhuukin asiakkaista faneina, joita voi olla yrityksillä ihan samalla tavalla kuin urheilujoukkueilla.

– Käytännössä yhdysvaltalaiset ovat tässä guruja, he osaavat vedota monissa asioissa tunteisiin. Ihan samalla tavalla me suomalaiset pystyisimme tekemään niin.