Varkauden seutu ei luovu lentoliikenteestä ilman taistelua – Lappeenrannan malli arveluttaa kalleudellaan

Seudulla ihmetellään, miksi Finavia päätti luopua lentoaseman ylläpidosta juuri nyt. Varkaus, Joroinen ja alueen yritykset ovat valmiita tukemaan lentojen uudelleenkäynnistämistä ensi vuonna 600 000 eurolla. Varkauden lentoasemalle pitäisi nyt löytää uusi ylläpitäjä.

lentoliikenne
Varkauden lentoasema.
Sakari Partanen / Yle

Varkauden seudulla aiotaan jatkaa taistelua alueen lentoliikenteen palauttamiseksi. Valtion omistama Finavia ilmoitti maanantaina, että se luopuu kentän ylläpidosta vuoden loppuun mennessä, koska säännöllistä lentoliikennettä ei ole lennetty Varkaudesta kahteen vuoteen.

Valtion tukemia lentoja lennettiin ennen ns. kolmiolentoina Savonlinnan kautta, mutta Varkaus ei halunnut jatkaa mallilla, koska kustannukset koettiin liian suuriksi ja aikataulut toimimattomiksi.

Varkauden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja entinen kansanedustaja Kari Rajamäki (sd.) hämmästelee Finavian ajoitusta, koska seudun kunnat ja elinkeinoelämä on juuri saatu lentoliikenteen uudelleenkäynnistämisen taakse isoilla rahasummilla.

Varkaus varasi maanantaina lentojen tukemiseen ensi vuodelle 400 000 euroa, Joroinen ja alueen elinkeinoelämä kumpikin jo aiemmin noin 100 000 euroa. Lisäksi lentojen uudelleenkäynnistämiseen on sitouduttu muun muassa lentolippuja ostamalla, kunhan vain kentältä saadaan aikataulullisesti toimivat lentoyhteydet Helsinkiin.

Rajamäen mukaan asiassa vedotaan nyt kolmeen eri ministeriöön, että ratkaisu löytyisi. Asia on erityisen tärkeä seudulla toimiville vientiyrityksille, jotka ovat tuskailleet järkevien lentoyhteyksien puuttumista.

"Nyt pitää löytää innovatiivinen ratkaisu"

Rajamäki vetoaa esimerkiksi EU:n liikennekomissaari Violeta Bulcin Euroopan uutta liikennestrategiaa koskevaan kirjoitukseen Savon Sanomissa 8. joulukuuta. Bulc kirjoitti, että "EU tunnustaa Suomen ja eräiden sen syrjäisten alueiden, kuten Savonlinnan ja Varkauden, erityisaseman. Sen vuoksi kansainvälisiin ilmailumarkkinoihin sisältyy sääntöjä, joiden tavoitteena on näiden kaupunkien liikenneyhteyksien säilyttäminen."

– Finavia ei päätä Suomen lentoliikennestrategiasta vaan Finavia on vain työkalupakki. Nyt pitää löytää tähän asiaan innovatiivinen ratkaisu, kun vihdoinkin tämä alue on siihen valmis. Vaikka täytyy tunnustaa, että liian hitaasti tämä alueen kanta muodostui, Rajamäki toteaa.

Myös valtion kuluvan vuoden budjettia varten tehdyssä lausumassa todetaan, että liikenne- ja viestintäministeriö selvittää yhdessä valtiovarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön sekä yritysten ja alueiden kanssa toimenpiteet, joilla luodaan edellytykset kotimaan kentille suuntautuvan lentoliikenteen kehittämiseen.

Tarkoituksena on esimerkiksi turvata alueiden saavutettavuutta ja kansainvälisten vientiteollisuuden toimintamahdollisuuksia. Silloisen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) asettamat alueelliset työryhmät tekevät työtään parhaillaan, ja heidän tuotoksiaan tarkastellaan liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan kuluvan talven aikana.

Finavialle pitäisi löytää korvaaja

Ministeriön liikennealan strategia -yksikön päällikön Mikael Nybergin mukaan kuitenkin on selvää, että Varkauden seudulle pitäisi löytää jokin muu ratkaisu kuin Finavian palaaminen kentän ylläpitäjäksi.

– Varkauden osalta se jää siihen, löytyykö joku muu taho pyörittämään lentoaseman toimintaa, Nyberg sanoo.

Esimerkiksi Lappeenrannassa lentokenttä siirtyy vuodenvaihteessa Finavialta maakunnallisen yhtiön ylläpidettäväksi. Lappeenrannan tilanne on kuitenkin hyvin erilainen, koska kentältä ei lennetä kotimaan lentoja.

Varkaudessa tarve olisi järkeville Helsinki-yhteyksille. Varkauden seudullisen kehitysyhtiön Navitas Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Jouko Laitinen tuntee Lappeenrannan mallin, mutta epäilee sen toimivuutta ainakaan suoraan Varkauden seudun tapauksessa.

– Kentän ylläpito ei ole kaikkein halvinta. Kun rahan löytämisessä lentojen tukemiseenkin on ollut oma haasteensa, niin semmoista summaa ei ehkä ole löydettävissä, Laitinen arvelee.