Syöpäpotilaan voinnin seurantaan helpotusta mobiilisovelluksella – "Kysymyksiä tulee mieleen aamuyön unettomina tunteina"

Rintasyöpäpotilaiden seurannassa kokeiltua mobiilipalvelu Noonaa kehitetään nopeaan tahtiin uusille potilasryhmille. Sovelluksen avulla potilas voi viestiä sairaalalle voinnistaan mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja saada vastauksia entistä nopeammin. Älypalvelu antaa kriittisissä tilanteissa toimintaohjeita jo ennen kuin hoitaja vastaa potilaalle.

Kotimaa
syöpähoidot kännykkä.
Yle

Kysymykset ja huolet nousevat mieleen usein silloin, kun syöpäsairaalan henkilökunta ei ole tavoitettavissa. Sen on kokenut levinnyttä rintasyöpää sairastava lohjalainen Sirpa Ikävalko, jolle syöpähoidot ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi.

– Kysymykset eivät yleensä tule mieleen siinä vaiheessa, kun on hoidossa tai lääkärin vastaanotolla. Yleensähän niitä tulee mieleen vaikka aamuyön unettomina tunteina, Sirpa Ikävalko toteaa.

Esimerkiksi näitä huolen hetkiä voi helpottaa mobiilipalvelu, jota HYKS Syöpäkeskuksessa Helsingissä on kesästä lähtien kokeiltu syöpäpotilaiden seurannassa.

Noona-sovelluksen avulla potilas voi viestittää sairaalalle voinnistaan vaikka keskellä yötä. Hoitaja vastaa työaikanaan, yleensä vuorokauden kuluessa. Jos oireet vaikuttavat kriittisiltä, älypalvelu voi kehottaa ottamaan yhteyttä päivystykseen jo ennen kuin hoitaja vastaa. Noonaa ovat kokeilleet hoitojen jälkeen seurannassa olevat rintasyöpäpotilaat.

Mobiilisovellusta kehitetään nopeasti uusille potilasryhmille

HYKS Syöpäkeskus ja Noonan kehittänyt yritys ovat nyt sopineet laajentavansa palvelua nopealla aikataululla. Sitä aiotaan jatkossa kehittää myös muiden syöpätyyppien hoitoon sekä syövänhoidon kaikkiin vaiheisiin.

– Juuri nyt olemme kehittämässä sovellusta, jonka avulla voidaan seurata potilaan vointia syövän lääkehoitojen aikana. Monet syövän lääkehoidot voivat aiheuttaa vakavia haittoja, ja meidän on ensiarvoisen tärkeää tietää potilaan vointi näiden hoitojen aikana, ylilääkäri Johanna Mattson HYKS Syöpäkeskuksesta sanoo.

HYKS Syöpäkeskuksen rintasyöpähoitaja Kaisa-Liisa Heikkilän mukaan potilailta on tullut Noonasta hyvää palautetta. Käyttäjinä on ollut iäkkäitäkin potilaita.

– Hyvin usein tulee esiin hoitoon liittyviä mahdollisia sivuvaikutuksia ja uusiutumisen pelkoon liittyviä kysymyksiä, Kaisa-Liisa Heikkilä kertoo.

Sairaalakäynnit voivat vähentyä

Väestön ikääntyessä syöpäpotilaiden määrä kasvaa. Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain elämänsä vaiheessa. Erikoissairaanhoidossa tarvitaan paljon henkilökohtaisia tapaamisia, mutta mobiilisovelluksen avulla joitakin sairaalakäyntejä voidaan todennäköisesti vähentää, kertoo ylilääkäri Johanna Mattson HYKS Syöpäkeskuksesta.

– Jos aloitetaan uusi syövän lääkehoito, on ollut yleensä tapana tavata potilas ensimmäisen hoitokerran jälkeen ja tarkistaa, miten hoito on hänelle sopinut. Nämä ovat tyypillisiä tilanteita, joissa potilas voi raportoida sovelluksella voinnistaan.

Mattson painottaa, ettei potilaiden ole jatkossakaan pakko käyttää sähköistä palvelua. Sitä tarjotaan yhtenä vaihtoehtona.

– On erittäin tärkeää, että potilas itse nimenomaan haluaa käyttää tällaista sovellusta ja myöskin osaa sitä käyttää.

Mielenrauhaa ja helpotusta arkeen

Rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finlandissa muiden levinnyttä rintasyöpää sairastavien vertaistukihenkilönä toimiva Sirpa Ikävalko uskoo, että sähköinen palvelu voisi tuoda monille potilaille sekä mielenrauhaa että helpotusta arkeen.

– Esimerkiksi omasta työstäni on mahdotonta irrottautua vaikkapa kello yhdeksän ja kymmenen välillä soittamaan johonkin. Mieluummin tekisin yhteydenottoni vaikka illalla kotona, kun minulla on aikaa, erityisopettajana työskentelevä Sirpa Ikävalko pohtii.