1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Tämän joulun paketit tulevat verkkokaupasta – katso videolta, kuinka Helli-robotti kokoaa laatikon

Postissa lakosta ei näy enää jälkeäkään, kun joulupaketit vilistävät liukuhihnoja pitkin. Paketteja lähetetään tällä viikolta yhteensä noin miljoona kappaletta. Yhä useampi niistä on peräisin ulkomaisesta verkkokaupasta.

Robotti
Postissa pari viikkoa sitten aloittanut Helli-robotti kokoaa erikokoisia pahvilaatiokoita. Niihin pakataan verkkokauppojen tuotteita.

Oranssi Helli-robotti heiluu kuin väkkärä kootessaan konekourallaan pahvilaatikoita. Se asettaa ne liukuhihnalle, josta työntekijä poimii ne pakatakseen eri verkkokaupoista saapuneet tuotteet. Valmiit paketit jatkavat jälleen liukuhihnoja pitkin viereeseen halliin. Siellä ne jo lajitellaan jakamista varten.

Tämä on uutta palvelua, jolla Posti kilpailee kovenevilla kuljetusmarkkinoilla. Verkkokauppa lähettää tuotteen Postiin, joka paitsi lajittelee ja jakaa myös pakkaa sen.

Se, että pakkaaminen ja lajitteleminen tapahtuvat samassa paikassa, nopeuttaa jatkossa verkkokaupasta tilaamista jopa niin paljon, että aamulla verkosta tilatun paketin voi saada kotiin illalla.

Vielä tänä jouluna Helli ei ole kiireinen, sillä Postin pari viikkoa sitten avatussa verkkokauppaan keskittyvässä logistiikkakeskuksessa Vantaalla ollaan vasta aloittelemassa toimintaa. Helliä työllistäviä asiakkaita eli verkkokauppoja etsitään parhaillaan.

Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa. Entistä enemmän joululahjoja tilataan verkosta.

Juha Tiittanen, Posti

Syy on selvä: verkkokauppa kasvaa. Perinteisten suosikkien eli muodin ja viihde-elektroniikan rinnalle on noussut uusia tuoteryhmiä. Esimerkiksi lemmikkieläinten tarvikkeita, valokuvaukseen liittyviä tuotteita ja kotimaista kosmetiikkaa tilataan aiempaa enemmän verkosta, Postin pakettipalveluiden johtaja Juha Tiittanen sanoo.

Verkkokauppa on kasvattanut Postin kautta kulkevaa pakettimäärää parilla prosentilla tänä vuonna. Myös joululahjojen hankinnassa verkkokaupan rooli on kasvanut.

– Se on vakiinnuttanut asemansa. Aiemmin paketteja lähetettiin enemmän yrityksiltä yrityksille, mutta nyt niitä menee yrityksiltä kuluttajille, Tiittanen sanoo.

Verkkokaupan kansainvälistyminen näkyy pakettien kyljissä. Suomalaiset ostavat yhä enemmän ulkomailta. Eniten tilataan ruotsalaisista, englantilaisista ja saksalaisista verkkokaupoista.

Myös suomalaiset verkkokaupat voisivat tavoittaa enemmän kansainvälisiä asiakkaita. Tiittanen ottaa esimerkisi kiinalaisen keskiluokan, joka shoppailee verkosta paljon niin sanottuja korkean brändin tuotteita.

– Siinä olisi saumaa suomalaisillekin brändeille, kuten vaikkapa Marimekolle, hän sanoo.

Kirjepostin määrä laskee, mutta paketit liikkuvat

Taantuma on näkynyt postipakettien määrässä viimeksi kesän jälkeen, kun kysyntä heikkeni. Suunta on kuitenkin kasvava.

Joulupaketteja lähetetään tänä vuonna samaan tahtiin kuin viime vuonnakin. Tällä viikolla kolkutellaan miljoonan paketin rajapyykkiä, Juha Tiittanen arvioi.

Postin tulevaisuus lepääkin pitkälti juuri pakettien ja logistiikkapalvelujen varassa.

Joulun hoitaminen on meille kunnia-asia.

Juha Tiittanen, Posti

Kirjepostin määrä tippuu tällä hetkellä noin kymmenen prosentin vuosivauhtia. Viime vuonna lähetettiin yhteensä enää reilut 900 miljoonaa osoitteellista kirjelähetystä, kun huippuvuosina 2000-luvun taiteessa määrä oli reilusti yli miljardi.

Myös joulukorttien suosio laskee joka vuosi, mutta hitaammin. Viime vuonna lähetettiin 34 miljoonaa joulukorttia. Enimmillään niitä postitettiin noin 50 miljoonaa viitisentoista vuotta sitten.

Posti kehittääkin verkkokaupan palveluja nyt kiivaasti. Yrityksille tarjotaan tuotteiden pakkaamisen lisäksi muutakin sellaista, joka ei istu perinteiseen postin rooliin.

Esimerkiksi vaatteita myyville verkkokaupoille on tarjolla silityspalvelu. Postin kautta kulkeviin kopiokoneisiin taas saatetaan asentaa ohjelma Postin uudessa verkkokaupan palvelukeskuksessa.

Hiljattain päättynyt lakko ehti iskeä tuntuvan loven juuri pakettibisnekseen. Lakon aikaan osui muun muassa verkkokauppojen alennuspäivä Black Friday, joka löi läpi Suomessa ensi kertaa.

– Se oli huono ajankohta, Juha Tiittanen sanoo, mutta vakuuttaa, että postilaisetkin ovat jo päässeet joulutunnelmiin.

– Joulun hoitaminen on meille kunnia-asia.

Joulupaketit pitää postittaa viimeistään perjantaina 18.12.