Soitto Yhdysvaltoihin paljasti: Finnairin vanha kone on sotamuseon vetonaula

Douglas C-47 oli täynnä amerikkalaisia laskuvarjojääkäreitä, kun se lensi yön pimeydessä kohti Normandian rannikkoa kesäkuun 6. päivä 1944. Se oli "Chalk #17" –koneen ensimmäinen sotataisto. Suomen valtio osti koneen syksyllä 1946 lentämään Aeron ja Finnairin väreissä.

Kotimaa
C-47 New Orleans
Chalk #17The National WWII Museum New Orleans

Tom Czekanski, toisen maailmansodan museon kuraattori Yhdysvaltain New Orleansissa, on restauroinut koneen. Se roikkuu The National WWII Museumin tiloissa alkuperäisessä asussaan vuodelta 1944.

Rahat konetta varten museolle antoivat Paul and Lulu Hilliard. Nämä yksityishenkilöt ostivat kovia kokeneen koneen keräilijältä Teksasista. Kone on nyt upeassa kunnossa.

"Chalk #17” valmistenumerolla 42-93096 oli alkujaan sotakone. Oklahomassa valmistunut kone luovutettiin Indianassa sijaitsevaan Army Air Force Base Unitiin huhtikuun 8. päivänä 1944. Jo toukokuussa se lennettiin Englantiin. Ensimmäistä kertaa se pääsi sotatoimiin kesäkuun 6. päivän yönä, kun jättioperaatio Normandiassa alkoi.

Syyskuun 17. päivä sitä tarvittiin taas laskuvarjojoukkojen kuljettamiseen sotatantereelle operaatio Market-Gardenissa. Joulukuun 23. päivä se lensi Belgian Bastognen ylle pudottamaan laskuvarjojääkäreitä Ardennien taistelussa.

Sodan loppu lähestyi, kun maaliskuun 24. päivänä “Chalk #17” lensi vielä kerran suuroperaatioon. Tällä kertaa kohteena oli Reininjoki Saksassa tehtävässä nimeltä Varsity.

1946 kone seisoi ylijäämävarastossa. Suomen valtio osti sen Aero Oy:n käyttöön kesäkuussa vain reilut 1 100 tuntia lennettynä. Se muutettiin matkustuskäyttöön Hollannissa ja otettiin reittiliikenteeseen huhtikuussa 1947.

Nimellä ”Haahka” tunnettu OH-LCE vaurioitu laskussa Maarianhaminaan kesälla 1956. Koneesta tehtiin rahtikone syksyllä 1966 ja kesäkuussa 1970 Finnair myi 23 vuotta palvelleen koneen Suomen Ilmavoimille.

”Haahkan” ura Ilmavoimissa ja Suomessa päättyi 1985. Burlingtonissa sijaitseva huolintafirma operoi konetta sen jälkeen vielä Yhdysvalloissa. Koneen keulassa luki edelleen ”Haahka”.

Sodan ja Finnairin jälkeen koneella oli myös elokuvaura. Sillä lennettiin 1976 englantilaiselokuvassa A Bridge Too Far eli Yksi siltaa liikaa.

Beth Hester The National WWII Museumista New Orleansista tarkisti koneen valmistenumeron ja ilmoitti Ylelle, että heidän koneensa todellakin lennätti suomalaisia sodan jälkeen.

Korjaus kello 18.03: Joulukuun 23. päivä kone pudotti laskuvarjojääkäreitä Ardennien taistelussa. Ei Bulgen taistelussa.