Hitti voi olla huumoria tai vakava tarina – teatterin kassamagneettia on vaikea ennustaa

Teatterin kassamagneettia on mahdotonta rakentaa yhdestä puusta. Esimerkiksi Oulun kaupunginteatterissa täysiä katsomoita ovat vetäneet kaksi täysin erilaista teosta: hulvaton musiikkikomedia The Addams Family ja vakava lestadiolaisperheen kuvaus Taivaslaulu.

teatteritaide
Oulun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen.
Oulun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen.Antti Pylväs / Yle

Oulun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen on tyytyväinen kuluneeseen vuoteen. Ennakkoaavistukset kertovat, että katsojamäärät ovat huippuluokkaa.

– Olemme saaneet kaupunkilaiset liikkeelle ja osoittamaan, että teemme tärkeää ja merkityksellistä työtä. Siitä ei voi olla kuin kiitollinen, kuvailee Toivonen tunnelmia näytäntökauden lopulla, kun ohjelmiston yksi hitti, The Addams Family, odottelee viikonlopun viimeistä näytöstään.

Hittiainesta huumorista ja vakavista teemoista

Oulun kaupunginteatterin katsojamagneetteina kuluvan vuoden ohjelmistossa ovat loistaneet kaksi tyylillisesti varsin vastakkaista teosta. Pertti Sveholmin ohjaama ja Marshall Brickmanin ja Rick Elicen teksteihin perustuva musiikki-ilottelu The Addams Family kertoo hirviöperheen kummallisista edesottamuksista.

The Addams Familyn vetovoima on huumori, vauhdikas komiikka ja musiikki, joka on vetänyt yleisön joukkoon kosolti myös nuoria teatterissakävijöitä.

Jatkuvasti täyteen myyty sali ja ylimääräiset näytökset olivat kuitenkin yllätys.

Kari-Pekka Toivonen

Toinen kassamagneetti onkin sitten täysin erilainen teos. Pauliina Rauhalan esikoisromaaniin perustuva Seija Holman dramatisoima ja Heta Haanpään ohjaama Taivaslaulu puhuttelee katsojaa ihmissuhteiden, uskonnollisuuden ja aikuisuuteen kasvamisen tarinassa.

Molemmat näytelmät ovat vetäneet täysiä saleja ja niistä on järjestetty ylimääräisiä näytöksiä.

Hittiä ei voi ennustaa

Vaikka jo ennakkoon ilmassa olikin aavistuksia siitä, että musiikillinen ilottelu The Addams Family löytäisi hyvin yleisönsä, sen huikea suosio oli silti yllätys.

– Ajattelin, että tässä on mahdollisuudet tehdä tosi hyvä, positiivisen anarkistinen juttu, jossa viihtyy ihan kunnolla, sanoo Toivonen. Jatkuvasti täyteen myyty sali ja ylimääräiset näytökset olivat kuitenkin yllätys.

Hiteille tyypillisiä ominaisuuksia on perinteisesti pyritty monistamaan varsinkin kevyessä musiikissa, mutta teatterissa se ei tahdo onnistua.

– Teatterin tekemisen lähtökohta on kuitenkin toinen, Kari-Pekka Toivonen sanoo. Hän korostaa, että näytelmässä kulmakivenä on tyylilajista riippumatta tuottaa jotain erityistä. Sen takia teoksia ei voi vain rakentaa joidenkin ennakko-odotusten pohjalle. Jokainen katsoja näkee asiat eri tavoin.

– Ei ole olemassa mitään massaa, joka tulee teatteriin. Kaikki ovat yksittäisiä ihmisiä, jotka katsovat asioita kuitenkin ihan omalla tavallaan, muistuttaa Toivonen.

– Jos tavoittaa paljon yleisöä, niin silloin tavoittaa myös paljon erilaisia ihmisiä ja silloin on onnistuttu.

Taivaslaulu puhuttelee eri yleisöä

The Addams Familyn rinnalla toiseksi hitiksi noussut Taivaslaulu puhuttelee katsojia täysin toisenlaisilla keinoilla. Tarina on vakava ja käsittelee isoja ja myös ihmisen maailmankuvaan liittyviä asioita samalla, kun se puhuttelee katsojaa myös ihmissuhteiden tasolla.

Ei ole olemassa mitään massaa, joka tulee teatteriin.

Kari-Pekka Toivonen

Kari-Pekka Toivosen mielestä oli selvää, että Tampereella työväen teatterissa kantaesityksen saanut Taivaslaulu oli pakko tehdä myös Oulussa, jossa sen käsittelemä lestadiolaisuuden teema on myös osa yhteisön elämää. Ja oli selvää, että aiheena se kiinnostaa yleisöä.

– Toki siihen sisältyi toisenlaisia ”riskejä”, kun ennakko-odotukset ja jotkut pelotkin saattoivat olla voimakkaita, mutta se on niin tärkeä juttu myös alueellisesti, että se oli pakko tehdä täällä. Ja näytelmä kasvaa vielä isommaksi kuin vain yhden asian tarkasteluksi.

– Olin varma, että se kiinnostaa, mutta en osannut arvioida että noin isosti.