1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomen Oscar-toivoa on puskettu Amerikkaan urakalla – Tuottaja: "Ei sinne matkailemaan ole menty"

Klaus Härön Miekkailija on tehnyt suomalaista elokuvahistoriaa. Se on ensimmäinen kotimainen elokuva, joka on sekä edennyt Oscar-kisassa shortlistalle että saanut Golden Globe -ehdokkuuden. Tuottaja Kai Nordbergin mukaan takana on kova kampanja, jossa isojen rahojen puuttuminen on paikattu kekseliäisyydellä.

Kotimaan uutiset
Lapset harjoittelevat miekkailua kepeillä
MiekkailijaMaking Movies

Tuottaja Kai Nordberg on tällä hetkellä aika väsynyt mies. Miekkailijan Oscar-kampanjaa on puskettu täydellä höyryllä vuoden päivät ja edessä on vielä kova loppukiri. Joulu sentään huilataan ennen seuraavaa rutistusta. Ohjaaja Klaus Härö vapauttettiin jo pyhien viettoon Porvooseen. Hän on tehnyt viime kuukauden aikana kolme Amerikan-matkaa ja akkuja pitää ladata.

Oscaria on tavoiteltu systemaattisesti siitä alkaen, kun elokuva valmistui. Perjantaiaamuna saavutettiin tärkeä välietappi, kun _Miekkailija _valittiin Yhdysvaltain elokuva-akatemian vieraskielisten elokuvien shortlistalle. Tämä tarkoittaa pääsyä niiden yhdeksän elokuvan joukkoon, joista akatemia nimittää lopulliset viisi ehdokasta vuoden alussa.

Alun perin vieraskielisten elokuvien kategoriaan oli ilmoitettu 80 elokuvaa eri maista.

Nordberg painottaa, että kampanja ei ole kahden miehen koitos, vaan siinä on paiskinut töitä lähemmäs sata ihmistä eri mantereilla.

– Tiesin jo vuosi sitten, että meillä on käsissä sellainen kultakimpale, että oikein johdettuna ja oikein kohdeltuna tämä voi johtaa todella hienoihin asioihin.

Kai Nordberg
Miekkailijan tuottaja Kai Nordberg on alusta saakka uskonut Oscarin mahdollisuuteen.Jussi Mankkinen/Yle

Sana kiirii sosiaalisessa mediassa

Rahaa on ollut käytössä selvästi keskitason kampanjaa vähemmän. Isot elokuvamaat edistävät ehdokkaitaan sadoilla tuhansilla euroilla. Miekkailijan Oscar-taipaleeseen on nyt palanut noin 150 000 euroa. Kireää kassaa kompensoi luja usko elokuvaan.

– Osa kuluista on katettu Suomen elokuvasäätiön tuella. Palaverissa, jossa siitä päätettiin, sanoin jo, että me emme lähde Amerikkaan matkustelemaan, vaan ainoa tavoite on päästä maaliin asti. Tiesin, että se on tälle elokuvalle mahdollista.

Miekkailijan markkinointiin on kerätty tukea myös Indiegogo (siirryt toiseen palveluun)n toteuttamalla joukkorahoituskampanjalla. Tosin siinä on olennaisempaa PR-arvo kuin varsinainen potin kasvattaminen, kertoo Nordberg. Hyvä sana kiirii.

– Rahaa sillä on kertynyt nyt täsmälleen 11 548 euroa. Ei sillä rahalla ihmeitä tee, mutta markkinointikeinona se on tehokas, elokuva pysyy esillä ja siihen liittyvät uutiset leviävät sosiaalisessa mediassa ja hyvät huhut lähtevät kiertoon. Vähän kuin heittäisi kiven järveen, ympyrä laajenee ja laajenee.

Punaiselle matolle kättely kerrallaan

Kaikkein tärkeintä on se, että oikeat ihmiset saadaan näkemään elokuva. Sen jälkeen _Miekkailija _puhuu kyllä puolestaan.

– Hollywoodissa oikeat suhteet ovat kaikki kaikessa. Se tarkoittaa tapaamisia tapaamisten jälkeen, kättelyä kättelemisen jälkeen, näytöksien järjestämistä ja ihmisten kanssa keskustelemista. Vähitellen saavutetaan kriittinen massa ihmisiä, jotka pitävät tästä elokuvasta ja suhtautuvat meihin muutenkin myönteisesti.

Tärkein markkinavaltti on kuitenkin elokuva. Se on Nordbergin mielestä kuin Yhdysvaltojen elokuva-akatemian mittojen mukaan räätälöity, vaikka ei olekaan laskelmoitu tuote.

– Miekkailijassa ei ole liian rajua väkivaltaa tai seksuaalisuutta, se ei ole liian moderni tarina tai läpikaupallinen efektirymistely. Sen sijaan tämä on vahva, klassinen tarina. Siinä on lapsia vaikeassa tilanteessa ja heidän elämäänsä tulee yksi aikuinen, joka päättää auttaa heitä. Elokuva koskettaa ihmisiä.

Lue seuraavaksi