Volgan varrelta suomalaisille teille – Lada-auton ja Suomen yhteistä historiaa etsimässä

Suomi oli pakkotilanteessa, piti ostaa Ladoja, jotta suomalaisyritykset pääsivät viemään tuotteitaan Neuvostoliittoon. Kun Neuvostoliitto hajosi, venäläiset alkoivat hakea Ladoja takaisin kotimaahan, jossa hyvin vanhojakin autoja on edelleen liikenteessä.

Ulkomaat
Vuodessa tehdas tuottaa noin 60000 autoa.
Vuodessa tehdas tuottaa noin 60000 autoa.Kerstin Kronvall / Yle

Suomi ja kauppa Neuvostoliiton kanssa

Elettiin hurjaa aikaa idänkaupassa. Suomi vei 1970- ja 1980-luvulla valtavia määriä tuotteita Neuvostoliittoon, ja vastaavasti tuonti sieltä oli hyvin suurta. Neuvostoliiton kauppa oli niin sanottua clearing-kauppaa, joka perustui vastavuoroisuuteen, eikä siinä käytetty rahaa. Käytännössä tämä merkitsi, että myydäkseen jotakin Neuvostoliittoon Suomen oli tuotava jotakin samalla summalla.

Tällä tavalla Suomesta tuli ajoittain jopa öljynviejämaa, kun Sköldvikin sataman kautta neuvostoliittolaista öljyä myytiin edelleen maailmalle.

Lada oli luja vientituote

Suomeen ilmestyivät Lada-autot ja Belarus-traktorit. Näitä Neuvostoliitto olisi halunnut myydä vaikka kuinka paljon, ja kauppaneuvottelijoilla oli täysi työ pysäyttää tavaravirtaa.

Ladoja ei voinut tuoda suoraan myyntiin, koska ne eivät vastanneet suomalaisia normeja ja vaatimuksia. Siksi tuontiyhtiöllä, Konelalla, oli omia pajoja, joissa autoja tuunattiin paremmiksi.

Konelan myyjät tiesivät, ettei Suomessa voinut myydä suuria määriä Ladoja. Neuvostoliittolaiset vientimiehet puolestaan painostivat, ja osaltaan suomalaisfirmojen johdossa olleet vuorineuvokset tekivät samoin. Heille jokainen Suomeen tuotu Lada merkitsi mahdollisuutta saada omia tuotteita vastaavalla summalla vientiin.

Neuvostoliiton hajottua Ladat vietiin takaisin itään

Keskimäärin Suomeen tuotiin 10 000–15 000 Ladaa vuodessa. Vuonna 1988, juuri ennen kuin Neuvostoliitto hajosi ja clearing-kauppa loppui, Suomen rekisterissä oli noin 132 000 Ladaa.

Neuvostoliiton hajottua venäläiset alkoivat matkustaa Suomeen, ja moni hankki sillä matkalla Ladan. Autoja vietiin myös ihan järjestelmällisesti takaisin niiden alkuperämaahan, käyttöön ja vara-osiksi.

Venäjällä ja muualla entisen Neuvostoliiton alueella näkee edelleen usein Lada-vanhuksia liikenteessä.

Ja uusia Ladoja tehdään edelleen Toljatin autotehtaalla.

Toljatin kaupunki

Näkymä Volgalle on häikäisevän kaunis ja voi hyvin kuvitella, miltä alue on näyttänyt ennen tehtaiden tuloa. Ensimmäinen kaupunki perustettiin tänne 1737 nimellä Stavropol-na-Volge. Se eli hiljaiseloa aina 1950-luvulle asti.

Sitten Neuvostoliitto rakensi valtavan padon ja vesivoimalaitoksen, ja tuli aika rakentaa myös teollisuutta tänne litteälle arolle. Kaupunki jäi veden alle ja lähelle nousi uusi, joka sai nimensä italialaisen kommunistijohtajan Palmiro Togliatin mukaan. Venäjäksi kaupungin nimi on Толья́тти eli Toljatti.

Tehdas ja auto

Volgan autotehdas aloitti toimintansa 1970, silloin yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Uudelle autolle piti keksiä nimi, ja siksi tehdas järjesti nimikilpailun. Tuli tuhansia ehdotuksia, moni niistä liittyi Leniniin ja avaruuteen. Kaikkein eniten ihmiset ehdottivat nimiä, jotka liittyivät läheisiin Zhiguli-vuoriin, ja niin auton nimeksi tuli Zhiguli.

Pari vuotta myöhemmin tehtaan johto päätti muuttaa nimeä Ladaksi, koska tämä sopi paremmin kansainvälisille markkinoille. Lada on vanha venäläinen naisnimi. Kerrotaan, että Lada olisi ollut tehtaan silloisen johtajan nuoruuden rakastetun nimi, mutta siitä ei ole todisteita.

Tehdas kukoisti ja oli hyvin tärkeä Neuvostoliitolle: joinakin vuosina se tuotti valtion budjettiin lähes neljänneksen tuloista. Suurimmillaan tehdas työllisti 123 000 ihmistä ja valmisti 660 000 autoa vuodessa.

Tänä päivänä tehdas on paljon pienempi ja henkilökuntaakin on enää vajaat 50 000. Lada on edelleen kysytyin automerkki Venäjän markkinoilla, mutta myynti on romahtanut tänä vuonna talouskriisistä johtuen.

Tehdas pyrkii nyt takaisin sekä kotimaan markkinoille että kansainvälisille. Onnistuakseen se on aloittanut kahden uuden Lada-mallin valmistuksen, niiden suunnittelija on britti Steve Mattin.