Tutkimus: Lohturuoka käy kaupaksi huonolla säällä

Todella huonolla säällä vastaavaa vaikutusta ei havaittu, Teknologian tutkimuskeskus VTT kertoo.

Kotimaa
sipsejä korissa
Yle

Tuotteiden sijoittelulla voidaan palvella paremmin eri asiakastyyppejä, toteaa Teknologian tutkimuskeskus VTT tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun).

VTT kertoo, että se on selvittänyt tuoreessa tutkimuksessaan kuluttajien ostokäyttäytymistä liiketunnistuksen ja silmänliikekameran avulla. Yksi tutkimustuloksista oli, että niin sanotulle nopealle ostajalle, joka on suoraviivainen toiminnassaan, tärkeää on myymälän selkeys ja tuotteiden löytyminen helposti.

Hidas hypistelijä sen sijaan etsii yllätyksiä tuotevalikoimasta, uutuustuotteita ja on erityisen kiinnostunut tuotteiden sisältötiedoista, VTT:n tutkija Katri Grenman sanoo tiedotteessa.

Tutkimushankkeessa olivat VTT:n lisäksi mukana vähittäiskauppayhtiö Suomen Lähikauppa, juomayritys Sinebrychoff, sääpalveluyritys Foreca ja Aalto-yliopisto. Se toteutettiin helsinkiläisessä lähimyymälässä.

VTT: Alla päin ei jakseta panostaa kokkailuun

Alla päin olevat ihmiset eivät juurikaan jaksa panostaa kokkailuun, ilmenee puolestaan VTT:n Owela-palvelussa tehdystä käyttäjätutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin sään, ruuan ja juoman vaikutusta mielialaan.

VTT:n mukaan yksi kauppatutkimuksen havainnoista oli, että huonohkolla säällä ihmiset ostavat jonkin verran tavallista enemmän niin sanottua lohturuokaa eli valmisruokaa, pikkupurtavaa ja makeisia.

Todella huonolla säällä tällaista vaikutusta ei kuitenkaan huomattu, VTT kertoo. Tutkimuskeskus toteaa, että ihmisten käyttäytyminen kaupassa riippuu paljon myös vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä.