Tuoksuvat ponit ja Tähtien sota iskivät tiensä ihmisten tajuntaan – missä piilee klassikkolelujen suosion salaisuus?

Jouluna ihmiset haluavat usein antaa lahjaksi perinteisiä, klassikon asemaan nousseita leluja ja pelejä. Selvitimme, miksi jotkin lelut nousevat ilmiöiksi – ja miksi alkuperäiset My Little Pony -lelut tuoksuivat niin persoonalliselta.

kulttuuri
Alaston nukke kukkapeitolla.
Yle

Lelujen joulukauppa ei ole tänä vuonna käynyt aiempien vuosien tapaan. Silti klassikoiksi nousseet lelut näyttävät pitävän pintansa. Esimerkiksi lautapelien suosio ei näytä laantuvan.

– Ihmiset haluavat jouluna hankkia uutuksien ohella klassikoita. Lelujen ja pelien valmistajille klassikon asemaan pääseminen on graalin maljan etsinnän kaltaista hakutoimintaa, sanoo lelututkija Katriina Heljakka.

Meidät on koulutettu ajatukseen, että näillä mielikuvitusmarkkinoilla on aina saatavilla jotain uutta

Katriina Heljakka

– Klassikkoja päivitetään jatkuvasti ja niille syntyy uusia yleisöjä. Meidät on koulutettu ajatukseen, että näillä mielikuvitusmarkkinoilla on aina saatavilla jotain uutta, hän lisää.

Klassikon asemaan nousee harva lelu tai peli. Aina lautapelitkään eivät ole olleet yhtä suosittuja kuin nyt.

Lautapelien uusi tuleminen sijoittui 2000-luvun alkuun. Tutkija puhuu jopa lautapelien renesanssista. Keskeinen tekijä oli vuonna 1998 käynnistynyt Haluatko miljonääriksi? -tv-ohjelma.

– Siinä on esimerkki, miten media voi vaikuttaa epäsuorasti, mutta merkittävästi, pelien ja lelujen suosioon.

Tähtien sodan lumo ja lisenssilelujen voittokulku

Kaikista myydyistä leikkituotteista noin 45 prosenttia on lisenssituotteita. Monesti lisenssiluvalla valmistettu lelu tai peli perustuu elokuvaan, tv-sarjaan tai sarjakuvaan.

Maailman myydyin hahmolisenssi onTähtien sota. Vuoden 1977 toukokuussa ensi-iltansa saanut Tähtien sota -elokuva ja sen jatko-osat synnyttivät ympärilleen oheistuotteiden vyöryn.

– Star Wars ilmiönä on yksi viihteen supersysteemin koneiston kaikista eeppisimmistä tuotteista. Siinä pitää muistaa, että lelut olivat hyvin varhain osa ilmiötä, sanoo Katriina Heljakka.

Tähtien sota -tuotteita ei valmistunut tarpeeksi jouluksi 1977. Kaupasta saikin ostettua kupongin, jolla haluamansa toimintahahmon pystyi lunastamaan myöhemmin.

– Sillä jo tavallaan nostatettiin ajatusta siitä, että jotain suurta ja ennen näkemätöntä on tekeillä. Uskoisin, että hyvät tarinat muodostavat sen, että niiden ympärille voidaan rakentaa mitä mielikuvituksellisimpia tuotteita.

My Little Pony – wow!

Tähtien sodan vastapari löytyy 1980-luvulla suosioon nousseistaMy Little Pony-leluista. Toisin kuin Tähtien sota -lelut, pastillinväriset ponit ponnahtivat ikisuosikeiksi vailla niitä edeltänyttä elokuvaa tai tv-sarjaa.

Muoviponit tunnisti persoonallisten värien ohella myös tuoksusta. Tuoksusta muodostuikin osa ponilelujen materiaalista viehätysvoimaa.

Klassikot eivät rakennu silmänräpäyksessä, vaan vaativat ensinnäkin erittäin hyvää suunnittelua ja sitten sellaista wow-tekijää siihen oheen.

Katriina Heljakka

– 1980-luvulla stalaatit eli muovimateriaalit eivät olleet kiellettyjä. Se mahdollisti sen, että muovi tuoksui hyvin paljon enemmän kuin nykypäivänä.

Ennen My Little Pony -leluja hevoshahmot oli esitetty realistisina, väreiltään valjuina. Ponyt sen sijaan olivat persoonallisia, yksilöllisiä. Niihin pystyi samaistumaan.

Alkuajoistaan ponihahmot ovat toki muuttuneet. Pullean pyöreistä hahmoista on tullut keijumaisia. Uusiin suurisilmäisiin figuureihin on imetty vaikutteita japanilaisesta kulttuurista.

Klassikolle ominaista onkin jatkuvuuden ohella muutos.

– Klassikot eivät rakennu silmänräpäyksessä, vaan vaativat ensinnäkin erittäin hyvää suunnittelua ja sitten sellaista wow-tekijää siihen oheen. Wow on tietyssä määrin nimeämätöntä. Tarinan merkitys siinä on keskeinen.

Mikä tekee lelusta hyvän?

Lelutukijan mukaan hyvät pelit, kuten lelut, ovat aina mahdollistaneet leikkijälle mielikuvituksen ja luovuuden käytön. Leikin ohella ne kannustavat myös vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa.

– Rakennetaan ja tehdään kiehtovia hahmoja ja niille tarinan alkuja, joita leikkijöiden on leikissä mahdollista jatkaa, sanoo Katriina Heljakka.

Rakennetaan ja tehdään kiehtovia hahmoja ja niille tarinan alkuja, joiden leikkijöiden on leikissä mahdollista jatkaa

Katriina Heljakka

Vuonna 1996 päivän valon nähneet ja suursuosion saavuttaneetTamagotchitmuuttivat leikin kokemusta aiempaa henkilökohtaisemmaksi.

– Ihmiset sitoutuivat poikkeuksellisen voimakkaasti virtuaalilemmikin hoitamiseen.

Elektronisessa Tamagotchissa oli vain kolme nappia. Niiden avulla virtuaalilemmikkiä piti syöttää, nukuttaa ja käyttää vessassa. Jos lemmikkiä ei hoitanut, se kuoli.

Sosiaalinen media ja muutos

Tutkijan mukaan lelut tai pelit nousevat edelleen ilmiöiksi median kannattelemina. Sosiaalinen media on kuitenkin muuttanut pelin henkeä.

– Enää alkuperäinen tarina ei jalostu vain tekijöiden aloitteesta. Fanit voivat olla hyvin merkittävässä osassa siinä, miten tarinaa edelleen jatketaan, sanoo Katriina Heljakka.

Silti hän ei usko, että fanien luoma sisältö korvaisi kokonaan lelujen ja pelien tekijöiden tekemän työn.

– Aina on niitä ihmisiä, jotka odottavat joulun alla niitä uutuuksia ja lelu- ja pelisuunnittelijoiden työn tuloksia.