Koe uusi yle.fi

Kiinan versio Uberista mullistaa Pekingin taksimarkkinat – poliisi pitää laittomana

Huang Xingzhen ottaa kyytitilauksia 17 tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, mutta tuntipalkkaa ei kannata laskea. Ja poliisi sakottaa, kun saa kuljettajan kiinni.

talous
Didi taksi.
Mika Mäkeläinen / Yle

Kun 19-vuotias näyttelijäksi opiskeleva Ma Peipei tarvitsee Pekingissä kyytiä jonnekin, hän ei enää turhaudu odotellessaan virallista taksia, eikä enää viitsi edes kävellä lähimmälle metroasemalle.

Ma näppäilee hetken Didi Chuxing -kännykkäsovellusta, josta saa auton minne tahansa. Hinta ei huimaa, tosin se vaihtelee kysynnän mukaan. Kun taksien tarve on suurin, taksakin nousee.

Mustan ja kiiltävän Hyundai Mistran kyydissä matka sujuu mukavasti, vaikkakin Pekingin ruuhkissa harvemmin kovin nopeasti.

Man mielestä kuljettajat ovat yleensä erittäin kohteliaita, koska siitä riippuu heidän elantonsa.

– Didi-kuskeille on arviointijärjestelmä, joten jos he eivät hoida hommiaan hyvin, se näkyy heille annetuissa pisteissä. Yleensä he siis palvelevat todella hyvin, Ma kehuu.

Didi taksi.
Mika Mäkeläinen / Yle

Pimeälle taksille yli tonnin sakot

Ratissa on 47-vuotias Huang Xingzhen, joka aloitti Didi-kuljettajana viime kesänä. Huang on saanut asiakkailtaan huippupisteet, mutta hänen mielestään nuoret asiakkaat ovat erittäin vaativia.

– Useimmat asiakkaat ovat nuoria tyttöjä ja poikia, ja he ovat hyvin arvaamattomia, Huang sanoo. Kun heidät vie sinne minne he haluavat, he muuttavatkin joskus mieltään perillä, Huang kertoo.

Ennen Didi-kyytipalvelua Huang ajoi pimeää taksia eli otti kyytiläisiä omaan autoonsa ilman mitään toimilupaa tai sovellusta.

– Kun ajoin pimeää taksia, jäin kiinni kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla sain yli 1100 euron sakot, Huang kertoo.

Pimeät taksit erottuvat Pekingin liikenteessä helposti, sillä ne roikottavat punaisia valoja taustapeilistä.

Laittoman kyyditsijän käräyttäminen ei kuitenkaan ole helppoa, sillä poliisin pitää saada asiakkaalta tunnustus siitä, että matkasta on maksettu jotain. Tyytyväiset asiakkaat eivät herkästi ryhdy ilmiantajiksi.

Didi taksi.
Mika Mäkeläinen / Yle

Suuryritykset uskovat Didiin

Nyt Huangin työ on askeleen laillisempaa, sillä Didi Chuxingin takana on yhtiö, jonka markkina-arvo lasketaan tuoreimpien pääomasijoitusten perusteella miljardeissa euroissa. Siinä ovat osakkaina muun muassa kiinalaiset it-jätit Alibaba ja Tencent.

Huangin mukaan pelkästään Pekingissä toimii nyt 40 000–50 000 Didi-kuskia.

Viranomaisille Didi on silti vaikea pala, koska kysynnän ja tarjonnan säätelemillä kyytimarkkinoilla valvonta on vaikeampaa. Markkinatalous vie mennessään ja viranomaiset vikisevät.

– Koska hallituksen mielestä olemme laittomia, poliisi sakottaa aina kun saa kiinni Didi-kuljettajan, Huang sanoo.

Huangin mukaan laillisuuskiistassa on kyse veroista, joita Didi ei halua maksaa. Emme tavoittaneet Didin edustajaa kommentoimaan asiaa.

Yöliikennettä.
Mika Mäkeläinen / Yle

Didi ja Uber kilpailevat verisesti

Perinteiset keltaruskeat taksit maksavat Pekingissä vähän. 13 juanin eli noin kahden euron aloitusmaksulla ajaa kolme kilometriä, vasta sitten alkaa mittari raksuttaa.

Viralliset taksit ovat kuitenkin nirsoja kyytiläisten suhteen eikä takseja aina ole tarpeeksi.

Markkinarakoa täyttävät sekä pimeät taksit että sovelluspohjaiset kyydinvälityspalvelut, joista Didi on suurin. Huang arvioi sen markkinaosuudeksi Pekingissä yli 30 prosenttia.

Kiinassa toimii myös amerikkalainen Uber. Didin ja Uberin kilpailu kuljettajista on johtanut siihen, että molemmat yhtiöt houkuttelevat kuskeja korottamalla bonuksiaan.

Enimmillään yhtiöt saattoivat maksaa kuljettajille yli sadan prosentin bonuksia, eli asiakkaalta saadun maksun lisäksi yhtiö maksoi saman verran lisää.

Huangin mukaan bonukset ovat pudonneet huipputasosta sen jälkeen kun kilpailutilanne on selkiintynyt ja Uber on jäänyt kakkoseksi.

Didi taksinkuljettaja.
Mika Mäkeläinen / Yle

Tuntipalkkaa ei kannata laskea

Huang ajaa autoaan kuutena päivänä viikossa, keskimäärin 17 tuntia päivässä, eli käytännössä aina kun on hereillä.

Yksi päivä on pakko pitää taukoa, koska Pekingissä rajoitetaan yksityisautoilua ilmansaasteiden takia. Rekisterinumeron perusteella jokainen auto joutuu pysymään parkissa yhtenä arkipäivänä viikossa.

Kun myyntituotoista vähennetään Didin sovelluksen käytöstä perimä 25 prosenttia sekä oman auton pääoma- ja ylläpitokulut, kuukauden nettotuloksi jää 1400 euroa.

Huangin mukaan silläkin tulee toimeen – mutta tuntipalkkaa hän ei uskalla laskea.