Entinen formulakuski mukana suunnittelemassa ajokoulutuskeskusta Suomeen

Kymi Ring -moottoriurheilukeskuksen lisäksi Iittiin suunnitellaan ajokoulutuskeskusta. Suunnittelussa mukana on useita keskuksia ympäri maailmaa ideoinut itävaltalaisyhtiö. Franz Wurzin luomassa yhtiössä työskentelee myös hänen poikansa, entinen F1-kuljettaja Alexander Wurz.

liikenne
Itävaltalaiset Alexander ja Franz Wurz Iitissä suunnittelevat ajokoulutuskeskusta
Franz (kuvassa oikealla) ja Alexander Wurz tutkivat Iitin radan suunnitelmia.Yle / Juha Korhonen

Tillolan maastoon kaavailtu Kymi Ring tuo uuden koulutusympäristön. Keskukseen on suunnitteilla yhdeksän rataa, joista osa tulee ajokoulutuskäyttöön.

Suunnittelussa mukana on alan itävaltalainen yritys.

– Täällä voidaan jäljitellä erityisolosuhteita ja luoda erilaisia haastavia tilanteita. Radalla esimerkiksi aloitteleva kuski voi turvallisesti harjoitella ja ymmärtää muun muassa nopeuden ja sen alentamisen merkityksen liikenneturvallisuudelle, sanoo Test & Training International -yhtiön toimitusjohtaja Franz Wurz.

Iitin ajokoulutuskeskusta voisivat käyttää niin aloittelevat kuskit kuin esimerkiksi rekkoja tai busseja ajavat ammattikuljettajat.

Liikenneturvallisuuden lisäksi on mahdollisuus oppia taloudellista ja järkevää ajotapaa.

– Opitaan kiihdyttämään ja jarruttamaan sopivasti. Sujuva ja ennakoiva ajotapa voi vähentää jopa kymmenen prosenttia polttoaineen kulutusta, mikä merkitsee myös liikenteen päästöjen vähenemistä, arvioi Wurz.

Keskuksia ympäri maailmaa

Ajokoulutuskeskuksille ja liikenneturvallisuudelle näyttää olevan kysyntää. Toimitusjohtaja Wurz luettelee, että tällä hetkellä menossa ovat hankkeet ainakin Saudi-Arabiassa ja Turkissa. New Yorkiin yritys tekee keskusta, jossa ajokoulutetaan poliiseja.

Suomalaista liikennekulttuuria toimitusjohtaja kehuu.

– Minun kokemukseni mukaan täällä ajetaan oikein hyvin, eikä aggressiivisesti. Silti Iitin ajokoulutusrataa tarvitaan. Jos se rakennetaan, niin voimme säästää ihmishenkiä, uskoo Franz Wurz.

Isänsä luomassa yhtiössä työskentelee myös Alexander Wurz, jolla on kokemusta muun muassa Formula 1 -kuljettajan työstä. Riskiryhmiä ja työsarkaa riittää myös hänen mielestään.

– Esimerkiksi nuoret parinkympin molemmin puolin on riskialtis ryhmä. Meidän täytyy kouluttaa nuoret ymmärtämään väärien valintojen seuraukset.

Ajatus mukaan liikenteeseen

Itävaltalainen Wurzin kaksikko puhuu liikenneturvallisuudesta intohimoisesti.

– Tiedän, että kilparadalla aggressiivisempi ja nopeampi on sankari sekä saa paremman sopimuksen. Maantiellä tuollaisella tyylillä voi vain hävitä esimerkiksi rahaa tai jopa kuolla, sanoo Alexander Wurz.

Hiljattain moottoriurheilun lopettanut kuski asuu Monacossa ja sanoo liikkuvansa mieluiten pyörällä tai bussilla muun muassa ruuhkien takia.

– Muistelen, että olen saanut yhteensä noin 3-4 ylinopeussakkoa ja pari parkkisakkoa. En ole ajanut onnettomuutta tai menettänyt ajokorttiani.

Kun häneltä kysyy vinkkejä muille autoilijoille, niin muutama asia nousee esiin.

– Keskity ajamiseen, varaa matkaan riittävästi aikaa, muista turvavyöt ja pysy hengissä. Liki kaikki onnettomuudet johtuvat kuljettajan virhearviosta, joten ajatus mukaan liikenteeseen, päättää Alexander Wurz.