Tallink Siljan hyteistä puuttuvat hälytysjärjestelmät

Vain kahdella Tallink Siljan risteilyaluksella on kaikissa hyteissä hyttipuhelimet, joilla voi kutsua apua hätätilanteessa. Uusimmissa aluksissa puhelimia ei ole. Viking Linen aluksilta hyttipuhelimet sen sijaan löytyvät kaikista matkustajahyteistä.

Kotimaa
Baltic Princess
Esimerkiksi Tallink Siljan Baltic Princess -aluksella hyttipuhelimia ei ole kaikissa hyteissä. Linus Hoffman / Yle

Risteilyvarustamot suhtautuvat eri tavoin puhelinten ja hälytyslaitteiden käyttöön hyteissä.

Ainoastaan kahdessa Tallink Siljan Suomesta liikennöivällä aluksella on puhelin kaikissa matkustajahyteissä. Nämä laivat ovat Helsingistä liikennöivät Silja Symphony ja Silja Serenade, jotka ovat varustamon vanhimmat laivat.

Uusimmissa aluksissa, kuten Turun ja Tukholman väliä kulkevissa Galaxyssa ja Baltic Princessissä, vain muutamassa matkustajahytissä on hyttipuhelin tai hälytysjärjestelmä.

Tallink Siljan viestintäpäällikkö Marika Nöjdin mukaan asiakkaat eivät ole kaivanneet hyttipuhelimia.

Kehota tunkeutujaa poistumaan tai odota, että naapuri hakee apua

Hiljattain Baltic Princessin lauantairisteilyllä mies yritti keskellä yötä potkaista hytin oven rikki kahdeksannella kannella. Tapahtuma tallentui valvontakameroihin.

– Jos kohtaa tällaisen tilanteen ja oven varmuusketju on kiinnitetty, voi kehottaa tunkeutujaa lopettamaan potkimisen, Marika Nöjd sanoo.

Toinen mahdollisuus on odottaa, kunnes ilkivalta päättyy tai kunnes naapurimatkustaja lähtee hytistään kutsumaan vartijaa.

Nöjdin mukaan alusten ovet ovat niin vahvoja, että niitä ei voi potkia sisään. Ovet ovat esimerkiksi vahvempia kuin monet hotelliovet, Nöjd sanoo.

Lisäksi järjestyksenvalvojat partioivat hyttikäytävillä risteilyn aikana.

Varustamoilla erilaiset linjat hyttiturvallisuuden suhteen

Viking Line suhtautuu asioihin toisin. Varustamon tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan varustamon seitsemän aluksen kaikki hytit on varustettu hyttipuhelimella.

Boijer-Svahnströmin mukaan on tärkeää, että matkustajat voivat kutsua apua vaarallisissa tilanteissa tai sairastapauksissa.

– Hyttipuhelimia ei tarvita niin usein, että jokainen matkustaja käyttäisi niitä. On kuitenkin turvallisuusasia, että sellainen mahdollisuus hytissä on, jos jotain tapahtuu, Boijer-Svahnström sanoo.