Naiset ryhtyivät panemaan olutta ja myymään sitä panovitseillä

Olutkulttuuri mielletään yhä miesten jutuksi, mutta esimerkiksi Kalevalassa naiset valmistivat olutta ja olivat miehiä etevämpiä oluen panijoita.

talous
Brewcats Tampere
Jose Ahonen

Tamperelainen Laura Weckström sai syksyllä idean perustaa oluen pienpanimon.

Weckströmillä on monen vuoden kokemus olutharrastuksesta. Hän pyysi ystäviään Anette Aghazariania ja Linda Silvosta mukaan.

Pian käsityöläispanimolle syntyi markkinointi-idea, jonka avulla naiskolmikko saavutti nopeasti suosiota. Idea on kaikessa yksinkertaisuudessaan panovitsit.

Weckström puhuu haastatteluissa siitä, miten hän paneskeli miehensä kanssa parvekkeella ja siitä, että koska hänen miehellään ei ollut aikaa harrastukselle, hän pyysi ystäviään mukaan panemaan.

Viesti on pikkutuhma ja tehokas. Lyhyessä ajassa Tytötkin panee -ryhmään (siirryt toiseen palveluun) on tullut 5 000 tykkäystä. Naiset ovat olleet vieraana esimerkiksi Radio Rockissa ja heistä on tehty juttuja MTV:lle ja Tamperelainen-lehteen.

Alun perin naiset suunnittelivat 300 litran oluterän valmistamista ja myymistä. Kyselyjä tuli niin paljon, että määrä nousi 3 000 litraan. Sekin on nyt myyty loppuun.

– Suosio yllätti. Meidän piti herättää huomiota vasta sitten, kun olut on valmis, mutta hyvä, että huomiota tuli jo nyt, Weckström sanoo.

– Baarit haluavat olutta, jossa lukee, että se on tyttöjen panemaa.

Panovitsit sopivat someen

Mediatutkimuksen professorin Susanna Paasosen mukaan panovitsien käyttö sopii sosiaaliseen mediaan, jossa hyvä sisältö on usein nopeaa ja helposti omaksuttavissa.

– Olutkulttuuri yhdistetään nykyään miehiin. Olutta panevat naiset voivat kohdata tytöttelyä. Nämä naiset ovat askeleen edellä käyttämällä tytöttelyä omana myyntivalttinaan, Paasonen sanoo.

Paasonen muistuttaa, että naiset ovat historiallisesti olleet oluen valmistajia.

Esimerkiksi Kalevalan oluen synnystä kertovassa runossa Osmotar, Kapo ja Kalevalatar valmistavat oluen. Naisia myös pidettiin miehiä parempina oluen tekijöinä.

Naiset myös nauttivat olutta, sillä Kalevalan mukaan olut "pani naiset naurusuulle, miehet mielelle hyvälle", kuten kerrotaan Mika Laitisen, Johannes Silvennoisen ja Hannu Nikulaisen kirjoittamassa Sahti-kirjassa.

Laura Weckström kertoo, että he ovat saaneet olutpiireissä hyvän vastaanoton.

– Kaikki ovat olleet tosi kannustavia ja toivottaneet tervetulleeksi olutharrastajien joukkoon.

Kolmen naisen ryhmä on nimeltään Brewcats. Ryhmä kehittelee itse omat olutreseptinsä, mutta olut pannaan eri panimoissa. Omia laitteita ei naisilla ole, vaan he tekevät koe-erät pienessä 50 litran olutsammiossa.

Weckström irtisanoutui päivätöistään ja keskittyy nyt oluen valmistamiseen.

– Haluan viedä tämän myös ulkomaille, mutta siellä panovitsit eivät tietenkään toimi, joten pitää keksiä jotain muuta, Weckström sanoo.