Myös vaarattomat aineet uhkaavat liikenteessä: rypsiöljy ja lietelanta voivat suistaa tieltä

Suomen teillä kulkee vuosittain satoja vaarallisia aineita, mutta myös virallisen haittalistan ulkopuolella olevat rypsiöljy ja lietelanta ovat aiheuttaneet vaaratilanteita. Molemmat voitelevat tien pinnasta liukkaan, ja lietelanta voi sisältää vaarallisia kaasuja.

ilmiöt
Säiliöauto ojassa, lastia siirretään toiseen rekkaan.
Rekan säiliöissä ollut kobolttisulfaatti tyhjennettiin toiseen rekkaan ennen auton nostoa.YLE / Keski-Pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaalla Jalasjärvellä levisi 10 000 litraa rypsiöljyä Juustoportin pihamaalle tiistaina. Pelastuslaitos varoittikin autoilijoita vaarallisen aineen onnettomuudesta, vaikka öljy ei tielle asti levinnytkään.

Liikenteen turvallisuusvirasto näkisi tilanteen astetta lievempänä.

– Kuljetuslainsäädännön mukaan rypsiöljy ei kuulu vaarallisten aineiden listalle. Mutta jos kasvisöljyä lorahtaa tielle tuhansia litroja, niin vaaraahan siinä aiheutuu. Öljyistä koituu pahimmassa tapauksessa ojaan ajoja tai kolareita, kai se rypsiöljynkin kohdalla olisi mahdollista, analysoi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Anu Häkkinen.

Hän määrittelisi aineen haitalliseksi.

– Varmasti pelastustyöntekijät estäisivät rypsiöljyn liukastamalla tiellä autoilun, vähän kelistä ja litramäärästä riippuen.

Onnettomuuksia vuosittain kymmenkunta

Mitään elintarviketta ei varsinaisesti luokitella tiekuljetuksissa vaaralliseksi. Samaan kategoriaan kuuluu myös maaseudulla toisinaan tielle leviävä lietekanta eli eläinten ulosteen ja virtsan seos.

– Suurin haitta lienee liukkaus ja hajuhaitta, mutta myös seoksesta haihtuvat vaaralliset kaasut. Pelastuslaitokselle töitä tulee myös aineen siivoamisessa.

Suuren lietelantamäärän säilytyksessä muodostuu erilaisia kaasuja, joten Häkkinen arvioi, että työturvallisuudesta pitää paikan päällä huolehtia tarkasti. Lietelannasta voi levitä ilmaan ammoniakkia, metaania ja rikkivetyä. Ne lamauttavat melko nopeasti ihmisen aistit ja voivat olla vaarallisia.

Suomen tieliikenteessä kulkee huima määrä vaarallisia aineita: noin 12 miljoonaa tonnia vuodessa, eri aineita on satoja. Siihen nähden onnettomuuksia sattuu melko harvoin.

– Niitä tulee vuosittain noin kymmenkunta. Selvästi yli puolet teillä kulkevista vaarallisista aineista on palavia nesteitä eli lämmitysöljyjä ja liikenteen polttonesteitä, kuten bensaa. Palavan nesteen onnettomuuksia sattuukin luonnollisesti eniten, kertoo Häkkinen.