Myös pankinjohtaja lähtee kotikäynnille

Pankkeja on moitittu henkilökohtaisen palvelun vähenemisestä. Useisiin pankkisaleihin vaaditaan jo ajanvaraus ennakkoon. Länsi-Suomessa toimitaan toisin, siellä pankin väki on lähtenyt tapaamaan asiakkaita koteihin.

talous
Pankkisali ja konttorinjohtaja
Penkit ja tuolit ovat hävinneet Itäkeskuksen Nordean pankkisalista.Yle/ Outi Pukkila

Varsinais-Suomessa ja Lounais-Hämeessä asiakkaat saavat pankkipalvelua kotiovelle asti. Seudulla toimiva Someron Säästöpankki tekee kotikäyntejä asiakkaidensa luokse.

Pankin väki ajelee tapaamaan maanviljelijöitä ja yrittäjiä, mutta myös yksityishenkilöitä.

Kotikäynneillä neuvotellaan lainoista, sijoittamisesta tai säästämisestä, sanoo Someron Säästöpankin varatoimitusjohtaja Aulis Kankare.

Kankareen mukaan kotikäynnille lähtevät usein esimiehet tai palvelupäälliköt, sillä pankkivirkailijat ehtivät harvoin lähteä asiakkaan luo. Kotikäynteihin on selvästi tarvetta.

Syy onnistumiseen on esimerkiksi kotiovelle tuotu palvelu.

Aulis Kankare

– Kyllähän niistä maatilan ja yritysten asioista on paljon helpompi puhua, kun on käyty yrityksessä paikanpäällä. Se on semmoista tuttavallisempaa ja läheisempää, kun puhutaan kaikista asioista.

Kotiovelle tuotu palvelu toi uusia asiakkaita

Someron SP:n varatoimitusjohtaja Aulis Kankare uskoo, että palveluhenkysyys tuottaa myös tulosta.

Kun Kauppalehti laittoi vuoden 2014 tilinpäätöksen mukaan noin 270 maan pankkia paremmuusjärjestykseen, oli Someron Säästöpankki sijalla 20.

– Pankki on saanut tänä vuonna Forssan seudulta useita satoja uusia asiakkaita. Syy onnistumiseen on esimerkiksi juuri kotiovelle tuotu palvelu, sanoo Kankare.

Myös Kanta-Hämeessä ja Uudellamaalla toimiva Lammin Säästöpankki tekee asiakaskäyntejä.

Pankin toimitusjohtaja Markku Moilanen kertoo, että heillä asiakaskäyntejä on tehty jo vuosia.

– Niitä ei tehdä systemaattisesti kaikkien asiakkaiden luo, vaan tapauskohtaisesti, Moilanen muistuttaa.