Jatkuva riitely syö Turun telakan omistajan Meyer Werftin mainetta

Telakkayhtiö Meyer Werftin kaupallinen menestys ei voisi tällä hetkellä olla parempi. Tämän vuoden varsinaisia uutisia ovat kuitenkin olleet yhtiön kikkailu muuttamalla Saksasta Luxemburgiin sekä oikeustaisto työntekijäpomon irtisanomisesta.

talous
Havainnekuva nesteytettyä maakaasua käyttävästä autolautasta.
Tallinkin laivatilaus Meyerin Turun telakalta varmistui 27. helmikuuta 2015. Yhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen havainnekuvassa olevan nesteytettyä maakaasua käyttävän autolautan rakentamisesta.Tallink Grupp

Kun Meyer Werftistä tuli Turun telakan pelastaja viime vuonna, oli yhtiö vielä tukevasti saksalainen. Kesällä kuitenkin selvisi, että 220 vuotta vanha perheyritys on muuttanut pääkonttorinsa osoitteen pikkukadulle Luxemburgin lentokentän vieressä. Saksassa tästä hermostuttiin.

Muuton taustalla oli Turun telakka. Yhtiöstä kasvoi suomalaistelakan kaupan myötä niin suuri, että sen olisi pitänyt perustaa hallintoneuvosto. Yhtiö ei kuitenkaan halunnut, että hallintoneuvoston valvontaelimessä olisi myös työntekijäpuolen edustajia.

Syksyllä yhtiön huono julkisuus sai Saksassa jatkoa. Yhtiö irtisanoi tuolloin työntekijöitä edustavan yritysneuvoston puheenjohtajan. Viikkojen julkisen ryöpytyksen jälkeen asia vietiin työoikeuteen, jossa Meyer Werft joulukuun puolivälissä hävisi.

Meyerin johto ei halua sovitella asiaa, joten riita jatkuu todennäköisesti läpi kaikkien oikeusasteiden ja saattaa venyä jopa vuosien mittaiseksi.

Samaan aikaan yhtiö tekee kolmella telakkapaikkakunnallaan Papenburgissa, Rostockissa ja Turussa hyvää tulosta. Meyer luovutti vuonna 2015 asiakkailleen yhteensä 14 laivaa. Näiden joukossa oli muun muassa lähes 350-metrinen Anthem of the Seas, joka on suurin koskaan Saksassa rakennettu alus.

Yhtiön antamien tietojen mukaan sen tilauskirjoissa olisi tällä hetkellä 28 alusta. Näistä lähes kaikki ovat risteilyaluksia tai autolauttoja.