1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Hyväkin kuski voi olla täysin tottumaton kuljettaja pitkillä ajomatkoilla

Tottunut kuljettaja käyttää aikaa varautumiseen pitkän ajomatkan suhteen, ennakoimaton puolestaan hyppää autoon ja lähtee matkaamaan Suomen teillä satojakin kilometrejä vailla suunnitelmaa.

Kuva: Yle

Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammia kuunnellessa keskivertoa tottuneempikin kuljettaja alkaa miettimään, että tuleeko kaikki pitkän ajomatkan kannalta keskeiset tekijät hoidettua niin kuin pitäisi.

– Tottumaton kuljettaja on hyvin kuvaava nimitys, mutta asialla ei ole mitään tekoa huonon ajotavan kanssa. Harjaantuneisuus näkyy muilla tavoin kuin ajotekniikassa. Ne muut asiat ovatkin paljon tärkeämpiä.

Jos ajatellaan pitkää automatkaa, niin se tottuneisuus näkyy Lammen mukaan varautumalla ennakkoon.

– Esimerkiksi auton täytyy olla huollettu, polttoaineet pitää tarkistaa. Yksi yleisimmistä syistä matkan katkeamiseen on polttoaineen loppuminen kesken ajomatkan. Lisäksi ikkunanpesuneste, jäähdytysnesteet ja öljyt on syytä tarkistaa.

– Valojen toiminnan tarkistus, tietoisuus polttimoista, ja mukaan myös varapolttimoita. Varautuminen siihen, että osaisi myös vaihtaa ne tai ymmärrys siitä, ettei niitä tien päällä niin vain vaihdella. Sitten on myös renkaiden ilmanpaineiden tarkistus ilman painoa ja painon kanssa, sanoo Lammi.

"Tottunutta kuskia pitkillä ajomatkoilla eteen tulleet vastoinkäymiset eivät hetkauta"

Autoilussa kuuluu myös huomioida mitä auton sisältä löytyy. Itsekin pitkiä matkoja ajava Liikenneturvan kehittämispäällikkö uskoo navigaattoriin apuun.

– Ei sokeasti luottaen, mutta tiettyä lähdekritiikkiä käyttäen. Mukana on myös perinteinen Suomen yleistiekartta. Koko reitistä pitäisi tehdä mieleensä hahmotelma. Sellainen tietty kehikko päähän, että mihin tässä ollaan menossa, sen muodostumisessa auttaa tien numeroiden opettelu. Matkaan kannattaa varata vähän liikaa aikaa, tällöin aikataulu ei ole niin häiriöherkkä.

Jos esimerkiksi tutuilla kulmilla autosta loppuu menovesi, niin on helppo soittaa kaveri hätiin, mutta toista se on jossain valottomilla taipaleilla kaukana kotoa.

Antero Lammi

– Autossa täytyy olla lämmintä vaatetta ja lamppu, jossa on virtaa. Lisäksi mukana pitää olla puhelimen laturi, helposti käy niin, että reissusta palatessa puhelimen akku on tyhjentynyt. Myös ensiapulaukku on tärkeä, muistuttaa Antero Lammi.

Kaupunkioloissa pieniä matkoja päivittäinkin ajava voi olla tottumaton pitkän matkan ajaja.

– Nämä asiat eivät tule mieleen, jos ei ole harjaantunut. Jos esimerkiksi tutuilla kulmilla autosta loppuu menovesi, niin on helppo soittaa kaveri hätiin, mutta toista se on jossain valottomilla taipaleilla kaukana kotoa.

– Tottunutta kuskia pitkillä ajomatkoilla eteen tulleet vastoinkäymiset eivät hetkauta. Hän tietää esimerkiksi tarkistaa ennen matkaa, että onko tankissa talvi- vai kesädieseliä.

Pitkälle ajomatkalle lähtö ei ole pelkästään vain auton käynnistämistä ja matkaan lähtemistä.

– Silloin ongelmille annetaan enemmän mahdollisuuksia. Suomea kun ajetaan päästä päähän, niin esimerkiksi keliolosuhteet vaihtelevat todella paljon. Jos ajopeli tai itse kuljettaja ei ole ajokunnossa, tai yhtälö vaikuttaa jo etukäteen vaikealta, niin on syytä harkita muita kulkuneuvoja tai eri lähtöaikaa, summaa Antero Lammi.