1. yle.fi
  2. Uutiset

Tiedustelulennokkien testaajia odotetaan Kemijärvelle

Ketolan lentokentällä on vietetty hiljaisia vuosia, tänä vuonna eurooppalaisia testiasiakkaita ei ollut lainkaan. Nyt neuvotteluja käydään kahden mahdollisen asiakkaan kanssa. Testaustoimintaa vuodesta 2006 järjestäneen Robonicin toimitusjohtaja Juha Moisio uskoo, että lennokkien kylmänkestävyys kiinnostaa tulevaisuudessa yhä enemmän.

Kotimaan uutiset

Kemijärven yllä on 11 000 neliökilometriä vapaata ilmatilaa, puolen Belgian kokoinen alue. Robonic mainostaa Ketolan kentän seutua lennokkivalmistajille myös sillä, että siellä voi olla katseelta suojassa.

– Siellä voidaan toimia ihan rauhassa, asiakkaiden ei tarvitse olla sillä tavalla huolissaan. Keski-Euroopassa on heti enemmän ylimääräisiä katselijoita ja se vaikuttaa luonnollisesti testaukseen, Moisio sanoo.

Toimitusjohtaja tarkentaa, että kyse ei ole vain kilpailijoiden pitämisestä loitolla vaan on myös turvallisempaa testata alueella, jossa ei ole taloja eikä ihmisiä. Robonicin ranskalainen emoyhtiö Sagem sekä italialaisyhtiö Selex ovatkin testanneet lennokkejaan Kemijärvellä kuutisen vuotta sitten. Viime vuonna asiakkaita oli vain yksi, eikä tänä vuonna yhtäkään. Lennokkien laukaisukatapultteja valmistavalle Robonicille lennokkien testaustoiminta on sivubisnes, jota jatketaan "kun on kerran aloitettu".

Tiedustelulennokkien arktiset valmiudet kiinnostavat

Tällä hetkellä neuvotteluja käydään kahden potentiaalisen asiakkaan kanssa. Keväällä ratkeaa, perustetaanko viitisen viikkoa kestävät ”lentoleirit” Ketolan kentälle ensi kesänä. Yhtiö hoitaa kaikki lupajärjestelyt Suomen viranomaisten kanssa.

Robonicilla on vuoteen 2019 asti ulottuva sopimus Kemijärven kaupungin kanssa lentokentän käytöstä. Testilennoista on sovittava myös Lapin lennoston, paikallisen lentokerhon sekä liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. Kemijärven yllä lentävät satunnaisesti vain Lapin lennoston hävittäjät ja ilmailuharrastajat, matkustajaliikennettä alueella ei ole.

Maailmalla suuria testialueita on esimerkiksi Etelä-Afrikassa ja Kanadassa, ja pienempiä Euroopassakin. Moisio kertoo, että arktisuudesta ei vielä ole ollut juuri etua syrjäiselle Kemijärvelle. Toimitusjohtaja uskoo, että tulevaisuudessa sotilaskäytössä olevien lennokkien kylmänkestävyys kiinnostaa enemmän.

– Kyllä kylmäolosuhteista on alettu kysellä meidän katapulttien osalta yhä tarkemmin. Se ei tarkoita, että tänä vuonna tai kymmenenkään vuoden aikana arktisella alueella tehdään mitään, mutta jos siellä halutaan tai tarvitsee tehdä, niin täytyy olla laitteet, jotka siellä toimivat.

Aseiden testaus Kemijärvellä on kiellettyä

Kemijärvellä voi testata vain aseistamattomia lennokkeja. Ruotsin Lapissa, hieman Kemijärveä pienemmällä Vidselin testialueella saa tehdä paljon enemmän: pudottaa pommeja ja ampua ohjuksilla. Moisio sanoo, ettei Robonic ainakaan vielä yritä saada samanlaisia toimintavapauksia Kemijärvelle.

– Jos joku haluaa tulla sinne aseita testaamaan, niin sitten mietitään voidaanko me tuo silta ylittää, mutta vielä en ole lähtenyt käyttämään siihen paukkuja. Nyt on tärkeintä, että saadaan firmoja lentämään sinne, Juha Moisio toteaa.

Lue seuraavaksi