Ajattelemisen aihetta – 25 faktaa Suomen liikennekuolemista

Raportti liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista vuodelta 2014 on julkaistu. Kaikkiaan Suomen liikenteessä kuoli viime vuonna 242 ihmistä. Tässä 25 poimintaa onnettomuustutkinnan vuosiraportista.

Kotimaa
Akaan kolarissa menehtyi kolme ihmistä.
Kolme ihmistä menehtyi kolarissa Akaalla joulukuun alussa.Jukka Töyli / Yle

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat vuonna 2014 yhteensä 163 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta ja 58 kevyen liikenteen onnettomuutta. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 183 henkilöä. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuoli 59 henkilöä.

1. Kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa pääaiheuttajana olleista kuljettajista 17 prosenttia oli rattijuoppoja. Vuosina 1995–2014 keskimäärin joka neljäs pääaiheuttaja on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta vuonna 2014 osuus oli selvästi alhaisempi.

2. 21 prosentilla moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista syynä oli sairauskohtaus. Vuonna 2014 yli 64-vuotiaiden onnettomuuden pääaiheuttajien osuus oli korkeimmillaan 20 vuoteen.

*3. *17 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista teki itsemurhan.

4. Kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69 prosentissa onnettomuuksia.

5. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 47 prosenttia oli tieltä suistumisia.

6. Henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista turvavyötä ei käyttänyt 45 prosenttia. Turvavyön käyttö olisi pelastanut heistä eri todennäköisyyksillä 24 prosenttia.

7. Hämärällä tai pimeällä tapahtuneissa jalankulkuonnettomuuksissa menehtyi 16 jalankulkijaa. Heistä 15 ei käyttänyt heijastinta. Jalankulkuonnettomuuksista yli puolet tapahtui hämärän tai pimeän aikaan.

8. Jalankulkuonnettomuuksista 28 prosenttia tapahtui suojatiellä.

*9. *Onnettomuuksissa kuolleista 29 pyöräilijästä kuudella oli kypärä. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa kahdeksan ihmisen hengen.

10. Eläinonnettomuuksia oli kaksi. Toisessa mopoilija törmäsi peuraan ja toisessa traktorin kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan törmättyään poroon.

11. Perjantai oli vuoden 2014 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien yleisin viikonpäivä.

*12. *Kaikista onnettomuuksista kuivalla kesä- tai talvikelillä tapahtui 66 prosenttia.

*13. *61 prosenttia onnettomuuksista tapahtui päivänvalossa.

14. Onnettomuuksien aiheuttaja-ajoneuvoista neljä oli anastettu.

15. Ajoneuvoista kuudessa prosentissa oli sellaisia vikoja, jotka vaikuttivat onnettomuuden syntyyn.

16. Onnettomuuksien pääaiheuttajista 38 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 km/h.

17. Ikäryhmään alle 20 vuotta kuuluvista onnettomuuksien aiheuttajakuljettajista peräti 74 prosenttia ylitti tiekohtaisen nopeusrajoituksen vähintään 10 km/h:lla.

18. Kaikista kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kuljettajista neljällä prosentilla ei ollut ajokorttia.

19. 56 prosentilla onnettomuuksien pääaiheuttajista oli vähintään yksi aikaisempi liikennerikkomus taustalla.

20. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli kolme alle viisivuotiasta lasta. Kuolleet lapset olivat asianmukaisesti turvaistuimessa, mutta törmäykset olivat niin rajuja, että turvalaitteista ei ollut hyötyä.

Ulosajossa kolaroitu auto.
Keijo Salokangas / Yle

21. 55 prosenttia pyöräilykuolemista oli pyöräilijän yksittäisonnettomuuksia.

22. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa jalankulkijoista 29 prosenttia ja pyöräilijöistä 18 prosenttia oli onnettomuushetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena.

23. Onnettomuuksissa kuolleista 29 polkupyöräilijästä 15 oli iältään vähintään 65-vuotiaita.

24. Vuonna 2014 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa osallisena olleiden henkilö- ja pakettiautojen käyttöönottovuosien mediaani on 2002.

25. Jokaista 100 000 Suomessa asuvaa kohden liikenteessä kuoli 4,42 henkilöä vuonna 2014.

_Lähde: VALT-vuosiraportti 2014: (siirryt toiseen palveluun)Tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet, Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT, 2015 _

_Jutun kohdan 5. tietoja on korjattu 29.12. klo 8.50. Kohdissa 5. ja 6. olivat molemmissa tiedot turvavyön käytön vaikutuksista. Kohdan 5. tiedot kertoivat myös niiden osuuden, jotka eivät kuolleet onnettomuuksissa, mutta olivat auton kyydissä onnettomuuden sattuessa. _