Tiedätkö jo, mitä teet kesällä? Yllättävän moni tietää – Festarilippujen kauppa kuumeni

Tulevan kesän festivaalilippuja myydään jo täyttä päätä, vaikka talvi on vasta aluillaan. Lippukauppa ja esiintyjien julkistukset ovat vuosi vuodelta aikaistuneet. Taustalla on tapahtumajärjestäjien taistelu tuulimyllyä vastaan: kilpailu vapaa-ajasta on kova, ja suurin osa ihmisistä panttaa päätöstä festarireissusta viime tinkaan. Edullisemmilla ennakkohinnoilla halutaan sitouttaa yleisöä ja karsia riskiä.

Kotimaa
Ruisrock 2014
Marjut Mäntymaa / Yle

– Festivaalilippu on vähän niin kuin lupaus kesästä keskellä pimeää ja kylmää vuodenaikaa; meillä on paljon uskollisia vakikävijöitä, jotka ostavat lippunsa heti, kun ne tulevat myyntiin, summailee ennakkomyynnin kasvun syitä Pori Jazzin toimitusjohtaja Janne Nieminen.

Kanta-asiakkaat ovat monen muunkin festivaalin ennakkolipunmyynnin selkäranka. Ilosaarirock laittoi tikettinsä myyntiin jo kuukausi ennen joulua. Tapahtumaa pyörittävien Joensuun Popmuusikoiden toiminnanjohtaja Niina Hattunen tuntee vieraansa: perusporukan vetää festivaalille ennen muuta perinne ja tunnelma, rento meininki. Tämä joukko haluaa lippunsa mahdollisimman vikkelästi, se on kiinnitys kesään ja kivaan.

– Olenhan itsekin tiennyt 22 vuotta, että olen heinäkuun toisena viikonloppuna Ilosaarirockissa. Lisäksi kalenterissa on jo Provinssirock ja Flow-festivaali, että kyllä näitä ihmisiä riittää näköjään, minun kaltaisiani ihmisiä. Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut ja meillä pitää olla lippuja kaupan silloin, kun niitä halutaan ostaa.

Pori Jazz 2015.
Moni tulee Pori Jazzeille kesästä toiseen tarjonnasta riippumatta.Sarita Blomqvist / Yle

Suuri osa merkittävistä kesäfestivaaleista laittoi lippunsa myyntiin parahiksi joulukauppaa silmällä pitäen. Aineettomien lahjojen suosion kasvu onkin keskeinen selittäjä sille, miksi vuosi vuodelta suurempi osuus lipuista myydään jo ennen vuodenvaihdetta. Yksittäiset tapahtumat eivät lukujaan paljasta, mutta kattojärjestö Finlandia Festivalissa ilmiö on tuttu.

– Me emme ole koonneet tilastoja asiasta, mutta ihan selvästi ennakkomyynti on kasvanut ja sitä markkinoidaan enemmän. Elämyslahjojen merkitys on suuri, ja se on näkynyt jo muutaman vuoden ajan, toteaa toiminnanjohtaja Kai Amberla.

Kylie Minoguen keikka Pori Jazzeilla.
Viime kesän vetonaula Porissa oli Kylie Minogue.Sarita Blomqvist / Yle

Tarjonta on kasvanut, mutta samalla myös kulutus

Ulkopuolisen silmin aivan yhtäaikaiset esiintyjäjulkistukset ja ennakkolippukaupan avaamiset vaikuttavat suorastaan veriseltä kilpailulta festivaalien kesken. Tapahtumien järjestäjät kiistävät moisen – heidän mielestään pienessä maassa jokaisen tapahtuman on löydettävä oma ekologinen kolonsa, luonteensa ja yleisönsä. Ilosaarirockin Hattusen mukaan kyse on ennemminkin kilpailusta ihmisten vapaa-ajasta ylipäätään.

– Jos me saadaan asiakas tulemaan ihanalta kesämökiltään yhtenä kesäviikonloppuna meidän festivaalille, se ostaa varmaan lipun jonnekin muuallekin tai jollekin toiselle myös.

Ilosaarirock 2014
Tommi Parkkinen

– Ihmisten kalenterit täyttyvät koko ajan aikaisemmin ja tietysti festivaalit haluavat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa merkinnäksi niihin kalentereihin, säestää Pori Jazzin Nieminen.

Kun talous on tiukkaa, miettivät ihmiset entistä tarkemmin, mihin rahansa laittavat. Ainakaan suosituimmat tapahtumat eivät toistaiseksi ole hätää kärsimässä. Festivaalien kokonaiskävijämäärä kasvoi viime vuonna edellisestä yhdeksän prosenttia, liki 2,2 miiljoonaan.

– Kymmenen vuoden periodia kun katsotaan, niin festivaalien määrä on kasvanut ja livemusiikin tarjonta on kasvanut, mutta myös livemusiikin kulutus on kasvanut huomattavasti, Nieminen iloitsee.

Ilosaarirock 2014
Ilosaareen vetää festariväkeä "hyvä fiilis", kertovat kävijäkyselyt.Tommi Parkkinen

Ennakkolippu ostetaan usein sokkona

Lipun ostoon maanitellaan hyvissä ajoin reiluilla alennuksilla. Rajatun ajan myynnissä olevat, niin sanotut early bird -liput ovat parhaimmillaan jopa kymmeniä euroja normaalihintoja edullisempia. Ne ovat kaupan usein siinä vaiheessa, kun esiintyjistä on vasta villejä huhuja. Tällaisia lipputyyppejä tarjoaa tänä vuonna lähes jokainen suurempi riento.

Muitakin markkinakoukkuja on käytössä. Esimerkiksi Pori Jazzin päivälipun voi käyttää minä tahansa festivaalipäivänä, jos sen ostaa ennen vuodenvaihdetta.

– Se on yksi tapa tehdä lipusta houkutteleva lahja musiikin ystävälle, summaa toimitusjohtaja Nieminen.

Myös kuluneena kesänä ensimmäistä kertaa järjestetty helsinkiläisfestivaali Sideways teki ihan kohtalaisen tilin early bird -lipuillaan, vaikka sillä ei vielä voi olla kovin vakiintunutta kävijäkaartia. Promoottori Artemi Remes Fullsteamista olikin yllättynyt siitä, miten hyvin ihmiset olivat jo mukana.

– Ei me tietenkään kerrota tarkkoja määriä, mutta nyt ollaan myyty jo enemmän lippuja kuin tänä vuonna huhtikuuhun mennessä. Hyvässä vauhdissa siis ollaan. Me saimme ensimmäisestä kesästä hirveästi hyvää palautetta, tapahtumapaikka oli hyvä, Sideways oli selvästi monelle freesi juttu.

PJ Harvey
PJ Harveyn kiinnittäminen oli Sidewaysille jättipotti.Jean-Christophe Bott / EPA

Esiintyjien nimiä tiputellaan harkiten

Sidewaysin lippukauppa tosin karkasi käsistä vasta, kun festivaali julkisti ensimmäisen artistikiinnityksensä. PJ Harveyn ensimmäinen Suomen-esiintyminen sai netin lippumyymälät hetkeksi ruuhkautumaan.

– Tietenkin julkistus vaikutti todella hyvin, kun kyseessä on maahan kauan kaivattu maailmantähti. Kun lipunmyynti on mennyt näin hyvin, voimme ehkä kasvattaa kapasiteettia ensi kesälle. Teurastamolle ei tietenkään määrättömästi väkeä mahdu, emmekä halua väkisin tehdä tapahtumasta liian isoa.

Teurastamon sisäpiha.
Teurastamo on Sidewaysille sopivan kokoinen.Teurastamo/ Maria Miklas

Muutkin festivaalit pudottelevat tietoja esiintyjistään reilusti ennen vuodenvaihdetta. Jokainen piikki myyntiin on tervetullut, painottaa Pori Jazzin toimitusjohtaja Janne Nieminen.

– Line up ei ole tiedossa yhtään sen aikaisemmin kuin ennen, mutta varmasti julkistaminen on aikaistunut. Me olemme kertoneet nyt 13 nimeä ja saman ovat tehneet monet muutkin.

Ilosaarirock leipoo kärkiesiintyjistä paketin, jolla ensimmäinen asiakasaalto houkutellaan lippukassalle. Suurempi julkistus on yleensä helmikuun loppupuolella.

– Moni tekee ostopäätöksen sen mukaan, mitä artisteja on tarjolla. Me teemme niin, että liput laitetaan myyntiin silloin, kun meillä on itsemme näköinen tarjonta, jonka tiedämme kiinnostavan asiakkaita. Toki meillä jo sitä ennen on bändejä buukattuna, kertoo toiminnanjohtaja Niina Hattunen.

Sideways festivaali.
Sideways-festivaali viime kesänä.Yle

Lähtemistä arvotaan viime hetkeen

Kasvanut ennakkomyynti ei ole poistanut tapahtumajärjestäjien suurinta ongelmaa. Kehitys kulkee koko ajan vahvemmin siihen suuntaan, että päätös festivaalireissusta tehdään aivan viime tipassa.

Näin toimii ehdoton valtaosa kuluttajista, ja se lisää järjestäjien riskiä. Myönteiseen ostopäätökseen ei voi aina vaikuttaa omilla toimilla, murehtii Hattunen.

– Liput ostetaan joko todella aikaisin tai todella myöhään ja yleinen trendi on se todella myöhään. Kevät on aika pitkä aika tehdä festivaalia keskenämme, koska kun lippukauppa käy, silloin me olemme elossa. Kun päätös jää viime hetkeen, siihen vaikuttaa meidän ohjelma, päiväkohtainen ohjelma ja viimeisimmät ostaa lippunsa vasta, kun on tiedossa, mikä on sää.